ارزیابی اثرات اقتصادی و زیست محیطی سیستم های مدیریت هوشمند سرمایش و گرمایش در ساختمان: مطالعه موردی ساختمان اداری در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به روند افزایشی مصرف انرژی در سطح جهان و آثار مخرب زیست محیطی ناشی از آن و با توجه به بکارگیری منابع تجدیدناپذیر انرژی نظیر سوخت های فسیلی، توجه به بحث مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی اهمیت بیشتری یافته است. با توجه به سهم 40 درصدی صنعت ساختمان از کل مصرف انرژی و همچنین سهم 80 درصدی انرژی مصرفی دوره بهره برداری از کل انرژی مصرفی در طول چرخه حیات ساختمان، توجه به حوزه های مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در طول دوره بهره برداری ساختمان ها می تواند تاثیرات عمده ای بر بهبود مصرف انرژی داشته باشد. در پژوهش حاضر ضمن شناسایی ابزارهای مدیریت هوشمند انرژی سیستم های سرمایش و گرمایش ساختمان و مطالعه پژوهش های پیشین و ارزیابی تاثیرات بکارگیری ابزارهای مدیریت مصرف انرژی ساختمان، تاثیرات اقتصادی و زیست محیطی بکارگیری این ابزارها بر روی میزان مصرف انرژی سالیانه در یک ساختمان اداری در شهر تهران به عنوان مطالعه موردی بررسی شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده کاهش 32 درصدی میزان انرژی مصرفی و همچنین کاهش قابل توجه انتشار آلاینده های زیست محیطی در حالت هوشمند در مقایسه با حالت پایه است. علاوه بر آن با در نظر گرفتن هزینه های اجتماعی ناشی از انتشار آلاینده های زیست محیطی و همچنین دوره بازگشت سرمایه سعی شده است تا عوامل موثر در توجیه پذیری اقتصادی بکارگیری سامانه های مدیریت هوشمند سیستم های سرمایش و گرمایش مشخص شود. ، بکارگیری فناوری های مدیریت هوشمند انرژی ساختمان می تواند به عنوان گام موثری در زمینه بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی در بخش ساختمان شناخته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
731 تا 750
لینک کوتاه:
magiran.com/p2263883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!