اثر عصاره شیرین بیان بر فراسنجه های تخمیر جیره های حاوی سطوح مختلف کنسانتره در شرایط برون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه مطالعاتی: 

هدف از دستکاری فرآیندهای تخمیری شکمبه به حداکثر رساندن بازده مصرف خوراک و افزایش تولید حیوان نشخوارکننده می باشد. استفاده از آنتی بیوتیک ها به دلیل احتمال ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی و انتقال آن به انسان محدود شده است و تحقیقات زیادی برای یافتن جایگزین های مناسب برای آنها انجام شده است. ساپونین ها از جمله ترکیبات فعال گیاهان می باشند که به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک ها مورد توجه محققین قرار گرفته است. از عصاره ریشه شیرین بیان به دلیل وجود ساپونین می تواند به منظور دستکاری تخمیر شکمبه استفاده کرد.

هدف

در این تحقیق اثر عصاره شیرین بیان در جیره های حاوی سطوح مختلف کنسانتره بر فراسنجه های تخمیر شکمبه در شرایط برون تنی مطالعه شد. روش کار: عصاره شیرین بیان در سطوح 1، 2 و 3 گرم در لیتر محیط کشت به دو جیره آزمایشی با نسبت علوفه به کنسانتره 40 به 60 یا 60 به 40 درصد اضافه شد. تولید گاز، pH، غلظت نیتروژن آمونیاکی، جمعیت پروتوزوآ و الگوی اسیدهای چرب فرار اندازه گیری و گوارش پذیری ماده آلی برآورد شد.

نتایج

اثر نوع جیره بر تولید گاز (05/0=P) و گوارش پذیری ماده آلی برآورد شده معنی دار بود (01/0˂P) ، به طوری که جیره های دارای سطح بیشتر کنسانتره در مقایسه با جیره های دارای سطح کمتر کنسانتره تولید گاز و گوارش پذیری ماده آلی بیشتری داشتند (05/0˂P). استفاده از عصاره شیرین بیان باعث کاهش گوارش پذیری ماده آلی برآورده شده (05/0˂P) و کل جمعیت پروتوزوآ (01/0˂P) شد. برهمکنش نوع جیره و سطح عصاره بر تولید و سرعت تولید گاز، غلظت نیتروژن آمونیاکی، pH، گوارش پذیری ماده آلی برآورد شده، کل جمعیت پروتوزوآ و جنس های انتودینیوم، اپیدینیوم، دیپلودینیوم، یودیپلودینیوم و ایزوتریشا اثری نداشتند. .

نتیجه گیری نهایی: 

سطوح استفاده شده عصاره شیرین بیان بر فراسنجه های تخمیر جیره های با نسبت متفاوت علوفه به کنسانتره تاثیری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2265358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!