عملکرد تیروئید مادر و وزن گیری درطول بارداری: مطالعه نقلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

میزان افزایش وزن در دوران بارداری می تواند پیامدهای بارداری را تحت تاثیر قرار دهد و عوامل مختلفی می توانند بر این میزان تاثیر بگذارند. به نظر می رسد که عملکرد تیرویید مادر نیز بر میزان وزن گیری مادر در دوران بارداری موثر بوده و متعاقبا ممکن است بر نتایج مادر و کودک تاثیر بگذارد. مطالعات در زمینه ارتباط عملکرد تیرویید مادر با افزایش وزن دوران حاملگی محدود می باشند. بر این اساس در این مطالعه مروری، مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر عملکرد تیروییدی مادر بر وزن گیری دوران بارداری مورد بررسی قرار گرفتند.

روش کار

در این بررسی مروری پایگاه های PubMed ، Web of Science و Scopus و نیز پایگاه های فارسیSID ، Irandoc و Magiran، با کلمات کلیدی مناسب برای مقاله مرتبط انگلیسی و فارسی تا اسفند 1398 برابر با مارس 2020 جستجو شدند. در این مطالعه مروری از بین 121 مقاله بدست آمده در جستجوی اولیه، 5 مطالعه واجد شرایط مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها: 

افزایش وزن مادر در اوایل بارداری تا حد زیادی منعکس کننده رسوب چربی مادر و در اواسط و اواخر بارداری منعکس کننده افزایش مایعات مادر و مایع آمنیوتیک و رشد جنین، جفت و رحم است.  مطالعات نشان داده اند که سطح تیروکسین آزاد (FT4) مادر ارتباط مهمی به ذخایر چربی مادر داشته و سطح پایین تر FT4 در اواسط بارداری با افزایش خطر افزایش وزن بیش ازحد حاملگی همراه بوده است. تغییرات ایجاد شده در سطح لپتین با افزایش وزن در ارتباط بوده و ممکن است از طریق تحریک محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تیرویید بر عملکرد تیرویید تاثیر بگذارند. همچنین مطالعات مبنی بر ارتباط شاخص توده بدنی (BMI) بالا با FT4 مادر ممکن است با اثر گنادوتروپین کوریونی انسان(hCG)   توضیح داده شوند.

نتیجه گیری:

 اطلاعات زیادی در مورد رابطه عملکرد تیرویید مادر در دوران بارداری با افزایش وزن حاملگی در دسترس نبوده و مکانیسم های اساسی در در این زمینه نامشخص می باشند. به نظر می رسد اثر هورمون های تیرویید بر افزایش وزن مادر از طریق مسیرهای مختلف بیولوژیکی باشد و در این رابطه یک اثر دو طرفه ارایه گردیده است. اگرچه عملکرد تیرویید تاثیر روشنی در متابولیسم پایه داشته و می تواند بر ذخایر چربی تاثیر گذارد، با این حال افزایش وزن ممکن است منجر به تغییر عملکرد تیرویید شود. در این زمینه مطالعات بیشتری لازم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2267662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!