اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری متداول درد با نسخه کامپیوتری آن بر کاهش شدت درد و خشم کودکان مبتلا به سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری متداول درد و نسخه کامپیوتری آن بر کاهش شدت درد و خشم کودکان مبتلا به سرطان در شهر اهواز بود.

روش کار

 این پژوهش دارای طرح آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل بود که اثربخشی دو مداخله درمان شناختی رفتاری متداول درد و نسخه کامپیوتری آن، در مقایسه با گروه کنترل بررسی شدند. نمونه مورد بررسی شامل 45 نفر کودک 8 تا 12 ساله مبتلا به انواع سرطان بوده اند که بر اساس ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند. سپس این افراد به طور تصادفی به سه گروه 15 نفره(دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خشم اسپیلبرگر(Brunner & Spielbeger، 2009) و مقیاس بین المللی اندازه گیری درد (Wong & Baker، 2002) بوده است. اولین گروه آزمایش، به مدت 6 هفته در جلسات درمان شناختی رفتاری متداول درد شرکت داشتند و دومین گروه آزمایش به مدت 6 هفته تحت برنامه درمانی آموزشی نسخه کامپیوتری درمان شناختی رفتاری درد قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. این برنامه توسط محققین این پژوهش، طراحی و ساخته شد که مشتمل بر یک قسمت سایکو اجوکیشن، انیمیشن و بازی کامپیوتری می باشد (Hamedy & et.al.2017).

یافته‌ها:

 نتایج حاصل نشان داد که میزان خشم و درد در دو گروه  مداخله نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل  به طور معنی‌داری کاهش یافته بود (0001/0<p). این نتایج در دوره ی پی گیری به طور معناداری تداوم داشت. در دوره ی پی گیری گروه شناختی رفتاری نسخه کامپیوتری درد نسبت به گروه شناختی رفتاری متداول در کاهش خشم به طور معنی داری موثرتر بوده است.

نتیجه‌گیری:

 استفاده از مداخله شناختی رفتاری کامپیوتری درد مانند درمان شناختی رفتاری متداول درد، برای کاهش درد و خشم کودکان مبتلا به سرطان مفید است، اما تاثیر درمانی برنامه مداخله کامپیوتری شناختی رفتاری در کاهش درد و به ویژه خشم، موثر تر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p2270889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!