ارائه چارچوب بهبودیافته تحلیل محتوای کیفی براساس روش فراتلفیق مورد مطالعه: تحلیل اسناد بالادستی برنامه راهبردی دانشگاه پیام نور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحلیل محتوای کیفی به عنوان یکی از روش های تحقیق کیفی، مجموعه ای از تکنیک های مورد استفاده برای تحلیل داده های متنی و روشن کردن آن ها است. در ادبیات موضوعی، فرآیندهای متعددی برای پیاده سازی این روش، معرفی شده است به نحوی که تنوع و تعدد مراحل و گام های استفاده شده، انتخاب فرآیند تحلیل محتوای کیفی مناسب را مشکل نموده است. با توجه به مشاهده نشدن مطالعه ای که به بررسی و جمع بندی فرآیندهای مختلف و مراحل آن ها پرداخته باشد در این مقاله، ضمن معرفی و بررسی برخی از مهم ترین فرآیندهای معرفی شده، با جمع بندی و انجام اصلاحاتی در مراحل استفاده شده، چارچوب فرآیندی بهبودیافته ای برای پیاده سازی تحلیل محتوای کیفی ارایه شده است. به منظور ارایه چارچوب فرآیندی بهبودیافته از روش فراتلفیق استفاده شده است. چارچوب فرآیندی پیشنهادی که از شش مرحله اصلی و شانزده گام فرعی تشکیل شده است در مقایسه با فرآیندهای متداول از مزایایی چون برخورداری از مراحل و گام های مفید استفاده شده در فرآیندهای قبلی، حذف گام های غیرضروری، ترتیب و توالی شفاف تر و مشخص تر مراحل و گام ها و درنهایت ایجاد روابط دوطرفه و امکان ارایه بازخورد در بین مراحل بهره می برد که موجب افزایش تسهیل، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان فرآیند و یافته های آن شده است. در ادامه، به عنوان یک مطالعه موردی، در فرآیند تدوین برنامه ریزی راهبردی دانشگاه پیام نور ، در مرحله تدوین ارکان جهت ساز، با استفاده از چارچوب بدست آمده، به تحلیل اسناد بالادستی پرداخته شده و نتایج بدست آمده که مورد تایید تیم خبرگان و کارشناسان مرتبط قرار گرفته، ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
492 تا 509
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!