اراده تشریعی و معنای مراد الهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خداوند مبدا آفرینش، علیم، قادر و بی نهایت است. نفس الهی دو اراده تکوینی و تشریعی دارد؛ حاصل اراده تکوینی، خلق و حاصل اراده تشریعی، حکم است. هر یک از دو اراده به معنایی متعلق می گیرد، معنای متعلق حکم به جهت قانونمندی اشیاء و افعال انسان تعیین کننده است که خداوند چه چیزی را متعلق حکم وضعی و چه فعلی را متعلق حکم تکلیفی قرار داده است. حکم وضعی، بیان اوضاع اعتباری اشیاء از دیدگاه قانونمندی الهی می کند و حکم تکلیفی، به ترخیص فعل ها و ترک فعل های انسان مکلف یا الزام و رجحان آن ها می پردازد اما همه احکام وضعی و تکلیفی که از اراده تشریعی نشات می گیرد به معنایی تعلق می گیرد که این معنا به چهار صورت تصور می شود: اول؛ آن که معنای لغوی باشد که به لغت و زبان هر قوم و جامعه ای اختصاص دارد؛ دوم؛ معنای اصطلاحی عرفی است که علاوه بر معنای لغوی آن را عرف وضع می کند، سوم؛ معنای اصطلاحی عرفی است که شارع آن را تغییر می دهد، چهارم؛ معنای اصطلاحی شرعی است که شارع آن را انشاء و ایجاد می کند. رابطه معانی در تصور، تباین است و هیچ معنایی معنای دیگری را برنمی تابد

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!