بیان نوترکیب پروتئین هماگلوتینین ویروس آنفلوانزا A (H1N1) خوکی سویه ی ایرانی در رده ی سلولی حشره با استفاده از سیستم باکولوویروس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ویروس آنفلوانزا، عامل بیماری آنفلوانزا است که به علت ایجاد اپیدمی‌های سالانه در بین طیف وسیعی از میزبان‌ حیوانی و انسانی مورد توجه بوده است. هدف از انجام این مطالعه، بیان موثر و قوی پروتئین نوترکیب هماگلوتینین سویه‌ی ایرانی ویروس آنفلوانزا (H1N1)A خوکی در رده‌ی سلولی حشره‌ی Sf9 به کمک سیستم بیانی باکولوویروس بود.

روش‌ها: 

ژن هماگلوتینین ویروس آنفلوانزا H1N1 خوکی با پرایمر اختصاصی حاوی توالی آنزیم‌های برشی تکثیر و کلون گردید و سپس به منظور تولید یک بکمید نوترکیب با استفاده از سیستم Bac-to-Bac به سلول DH10Bac انتقال داده شد. بیان و فعالیت پروتئین نوترکیب در سلول با استفاده از تکنیک‌های مولکولی مورد سنجش قرار گرفت.

یافته‌ها: 

تولید ژن هماگلوتینین به طول 1701 جفت‌باز تایید و سلول حشره بعد از دریافت بکمید نوترکیب، پروتئینی به وزن تقریبی 66 کیلودالتون را بیان نمود. اندازه‌ی سلول‌های آلوده شده و هسته‌ آن‌ها افزایش یافت و با ایجاد ظاهر گرانولار، از سطح فلاسک کشت سلول جدا شدند. پس از گذشت 48 ساعت از عفونت، سلول‌های آلوده، با جذب گلبول‌های قرمز جوجه، به شکل تجمعات سلولی ظاهر شدند. عدم تشکیل کلامپ سلولی، نشان از صحت آزمون و مهار فعالیت همادسورپشن بود. مقدار پروتئین حاصل معادل 76/10 میکروگرم بر 100 میکرولیتر معادل 1/0 میلی‌گرم/میلی‌لیتر گزارش شد.

نتیجه‌گیری: 

طبق نتایج سیستم بیانی باکولوویروس، قادر به بیان پروتئین نوترکیب در سلول حشره بود و بنابراین، راه حل مناسبی برای جایگزین کردن آن به عنوان نسل جدید واکسن به جای واکسن‌های مبتنی بر تخم مرغ و یا کشت سلول می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!