الگوی معادلات ساختاری مهارت های ذهن آگاهی، تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط ساختاری مهارت های ذهن آگاهی، تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان انجام شد. جامعه پژوهش شامل همه نوجوانان 12 تا 14 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1395-1394 بود که درنهایت 480 نفر از آن ها بر اساس فرمول برآورد حجم نمونه کلاین، به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چک لیست تنظیم هیجانی (Shields, & Cicchetti,1998)، پرسش نامه اضطراب اجتماعی (La Gerca & Lopez, 1998)، مقیاس ذهن آگاهی و پذیرش کودکان (Baer, Smith, Gregory, Allen, 2005) و پرسشنامه حساسیت اضطرابی (Silverman, Fleisig, Rabian, Peterson, 1991) استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای AMOS و SPSS و به روش تحلیل مسیر انجام شد. ضرایب همبستگی نشان داد که بین تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی (p=0/001)، ذهن آگاهی و اضطراب اجتماعی (p=0/034) و حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی (p=0/001) به طور مستقیم همبستگی معناداری وجود داشت (p=0/001). ضرایب رگرسیون نشان داد که حساسیت اضطرابی با میانجیگری تنظیم هیجان به میزان 1/0 شدت اضطراب اجتماعی را پیش بینی می کند (p=0/001). شدت اضطراب اجتماعی از طریق ذهن آگاهی و با میانجیگری تنظیم هیجان به میزان 04/0 قابل پیش بینی بود. به طورکلی نتایج پژوهش نشان داد رابطه معناداری بین حساسیت اضطرابی، ذهن آگاهی، تنظیم هیجانی و اضطراب اجتماعی وجود دارد و همچنین حساسیت اضطرابی و ذهن آگاهی از طریق تنظیم هیجان قادر به پیش بینی معنادار اضطراب اجتماعی در نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 134
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.