مقایسه مهارت های حرکتی و پاسچر پسران نوجوان والیبالیست و بسکتبالیست نخبه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 ورزشکاران حرفه ای برای رسیدن به سطوح عملکردی عالی ورزشی نیازمند انجام تمرینات مستمر و تقویت عضلات ویژه ای از بدن هستند و مجبورند زمان زیادی را در آن رشته ورزشی به تمرین بپردازند؛ درنتیجه بسته به وضعیت غالب هر رشته ورزشی راستای بدنی و میزان ناهنجاری های ورزشکاران آن رشته تحت تاثیر قرار می گیرند.

روش ها

تحقیق حاضر از نوع توصیفی و مقطعی است. جامعه آماری از نوجوانان 12 تا 14 سال پسر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان است. همچنین نمونه آماری شامل سی نفر (سیزده والیبالیست و هفده بسکتبالیست) با میزان تمرین حداقل سه جلسه در هفته به صورت هدفمند است. برای ارزیابی قوس کف پا از روش (CSI) و برای تعیین زوایا و درجات به دست آمده کیفوز و لوردوز در عکس های رادیوگرافی از روش کوب استفاده شد. از آزمون تی مستقل و من ویتنی به منظور مقایسه متغیرهای مهارت حرکتی و پاسچر توسط نرم افزار SPSS در سطح معناداری 0/05 استفاده شد.

یافته ها

 نتایج آزمون تی مستقل به منظور مقایسه متغیرهای مهارت حرکتی در دو گروه والیبالیست و بسکتبالیست نشان می دهد که در آزمون سارجنت و 9×4 متر (0/000=P) اختلاف معناداری بین دو گروه وجود دارد (05/P≤0). نتایج در آزمون قدرت گرفتن (0/41=P) و دراز و نشست (0/75=P) متفاوت بود، به طوری که اختلاف معناداری بین دو گروه وجود نداشت (05/P≤0). نتایج آزمون من ویتنی به منظور مقایسه متغیرهای مرتبط با پاسچر نشان داد در هیچ کدام از پارامترهای واروس، والگوس، پرونیشن، سوپینیشن، لوردوز، کایفوز، کف پای گود و صاف اختلاف معناداری بین دو گروه وجود ندارد (05/P≤0).

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد که والیبالیست ها توان انفجاری چشمگیرتری نسبت به بسکتبالیست ها دارند، اما از لحاظ قدرت و استقامت عضلانی تفاوت چندانی بین این دو گروه وجود ندارد که احتمالا به دلیل ماهیت و ویژگی های خاص رشته های ورزشی آن ها است. بنابراین توجه بیشتر به برنامه های تمرینی ورزشکاران جهت بهبود مهارت های حرکتی و وضعیت بدنی آن ها ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق رفتار و عادت های رایج آزمودنی ها در تعامل با محیط پیرامون و ویژگی های وراثتی بررسی نشده است، بنابراین در سبب شناسی ناهنجاری اسکلتی عضلانی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
226 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!