تحلیل پدیدارشناسانه چالش های محتوایی شخصیت های پویانمایی کودکان
پژوهش حاضر تحلیل پدیدارشناسانه چالشهای محتوایی شخصیتهای پویانمایی کودکان است.
روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی، با رویکرد پدیدارشناسانه است. جامعه پژوهش متشکل از متخصصان موضوعی در حوزه تولید پویانمایی است به روش نمونهگیری هدفمند است که با توجه به معیارهای ورود به پژوهش با 8 نفر به حد اشباع نظری دادهها رسید. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. اعتبار اطلاعات گردآوریشده از معیار ارزیابی لینکن و گوبا و روش دنزین و پاتون تایید شد (3-1). تجزیهوتحلیل دادهها استقرایی و با استفاده از روش هفت مرحلهای کولایزی انجام گرفت(4).
یافتهها نشان داد چالشهای شناساییشده را در بعد محتوایی میتوان در سه دسته ریختاری، پنداری و هویتی دستهبندی کرد. در بعد ریختاری(باز) مهندسی شخصیت، جادوی رنگ و سیاستهای طراحی و در بعد پنداری عناصری چون ناهمزبانی، مبالغه پنداری، تعارض شناختی و چالش تفکر و در بعد هویتی، هویت فراحد، هویت کاذب، هویت نمادین و هویت جنسی از چالش های شناخته شده در زمینه محتوایی تولیدات پویانمایی کودکان هستند.
نتایج این تحقیق نشان داد یکی از چالش های اساسی توجه به ابعاد ریختاری محتوایی است؛ یکی از مولفه های مطرح در این زمینه باز مهندسی شخصیت پویانمایی است که طی آن فارغ از تناسب های صوری و زیبایی شناختی تفاوت های و ساختاریافته شخصیتهای دارای تصویر پیشینی و همچنین ساختارشکنی برای تولید شخصیتهای خلاقانه یک ضرورت است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.