ارزیابی لرزه ای رفتار برج آبگیر استوانه ای تحت اثر زلزله های میدان دور و نزدیک با در نظر گرفتن طوقه های بتنی و اندرکنش آب - سازه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه به بررسی اثرات طوقه های بتنی و نیز زلزله میدان دور و نزدیک بر رفتار فرکانسی و لرزه ای برج آبگیر پرداخته شده است. برای مدلسازی و آنالیز با درنظرگرفتن اندرکنش آب و سازه، از نرم افزار ANSYS که مبتنی بر روش اجزای محدود می باشد استفاده شده است. برای آنالیز بهتر این مدل ها دو زلزله میدان دور و نزدیک انتخاب شده و به یک شتاب یکسان مقیاس شده اند. در ادامه 66 آنالیز برای سه حالت برج اعم از فقط سازه ی برج آبگیر بدون مخزن، برج آبگیر با مخزن پیرامونی و داخل برج خالی و برج آبگیر با مخزن پیرامونی و داخل برج پر انجام گرفته است. نتایج حاصل از تغییرمکان، تنش و عکس العمل تکیه گاهی برج آبگیر تحت آنالیزهای مربوطه با یکدیگر مقایسه شده است. با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که اثرات زلزله میدان نزدیک در ماکزیمم تغییرمکان ، تنش و عکس العمل تکیه گاهی به مراتب بیش تر از زلزله میدان دور می باشد با این وجود مقادیر پاسخ ها به محتوای فرکانسی زلزله علاوه بر میدان نزدیک بودن آن بستگی دارد. همچین نتایج نشان داد که افزودن طوقه های بتنی در تراز های بالا و نزدیک به هم اثرات خیلی خوب و مثبتی داشته و باعث کاهش مقادیر ماکزیمم تنش ها، عکس العمل تکیه گاهی، تغییرمکان ها و نیز تغییرمکان نسبی می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2277931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!