طرح تدوین الگوی تولید کتاب های حسی لمسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش ارایه طرح تدوین الگوی تولید کتاب های حسی لمسی (از دیدگاه کارشناسان تولید و مربیان آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله نابینا وکم‎ بینا)است.

روش پژوهش

پژوهش حاضر کاربردی و از نوع ترکیبی می‎باشد. در بخش کیفی جهت به‎ دست آوردن وفاق نظر کارشناسان تولید و نشر کتاب‎های حسی‎ لمسی، از روش دلفی و در بخش کمی برای تجمیع نظر مربیان آموزشی به‎صورت پیمایشی تحلیلی از پرسشنامه محقق‏ ساخته استفاده شد. ضریب روایی محتوای پرسشنامه بالاتر از 99/0 و شاخص روایی محتوای آن بالاتر از 79/0 گزارش شد. پایایی پرسشنامه  نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 863/0 سنجیده‏شد. جامعه آماری شامل کلیه 33 کارشناس تولید و نشر کتاب‏های حسی‎ لمسی می‎باشد که از بین آن‎ها 21 کارشناس به عنوان اعضای پانل دلفی در بخش کیفی پژوهش به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. در بخش کمی نیز کلیه  76 مربی آموزشی در حال خدمت از 23 مرکز آموزشی در سطح ایران که در ارتباط با کتاب‎های حسی لمسی فعالیت می کنند، انتخاب شدند.

یافته‏ ها

در روش دلفی طی سه مرحله، با توجه به پایین بودن میزان ضریب کندال در دور سوم (565/0) چنین نتیجه گرفته ‎شد ‎که در نهایت فرایند نظرخواهی کارشناسان تولید و نشر، در دور سوم با 37 گویه پرسشنامه متوقف شود. بررسی مقایسه معیارهای تولید کتاب‎های حسی‎لمسی از دیدگاه مربیان آموزشی جهت تعیین میزان تایید آن‎ها بیان‎گر آن است که معیار فنی تولید (72%)، معیار محتوا (74%)، و معیار ارایه نیز (72%) مورد تایید قرار گرفت. در این میان کارشناسان، بیشترین میزان را به معیار محتوا با مقادیر (74%) اختصاص دادند. مربیان آموزشی نیز معیارهای تولید کتاب‏های حسی‏لمسی را با مقادیر (72%) مورد تایید قرار دادند.

نتیجه ‏گیری

جهت پی‎بردن به مهم‎ترین معیارهای تولید کتاب‎های حسی لمسی از دیدگاه کارشناسان تولید و نشر و مربیان آموزشی، پس از تجزیه و تحلیل مولفه ‎ها و تبدیل آن‎ها به عامل‎های جدید، به کمک تحلیل عامل اکتشافی و شاخص کای دوی نسبی و عامل تاییدی برازش شده مقتصد، ارایه  الگوی طرح  تولید کتاب‎های حسی‎ لمسی تدوین و پیشنهاد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!