بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و مشکل علائم حاد تنفسی ثبت شده در مرکز فوریت های پزشکی شهر مشهد با بکارگیری سیستم های هوشمند در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آلودگی هوا، از مهم ترین عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی- عروقی و مرگ و میر ناشی از آن است. شناخت صحیح چگونگی تاثیر آلودگی، راه های انتشار و پیش بینی تعداد بیماران دارای مشکلات حاد تنفسی، پیاده سازی راه حل های مناسب برای حذف و کاهش آلاینده های هوا و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های مذکور ضروری می باشد. مطالعه حاضر با هدف بیان رابطه عوامل مختلف آلودگی هوا و تاثیر آن بر تعداد بیماران قلبی- عروقی در مشهد انجام شد.

مواد و روش ها: 

پارامترهای میانگین دما، رطوبت، جهت و سرعت باد و مقادیر آلاینده های مختلف به عنوان پارامترهای ورودی و تعداد افراد مراجعه کننده در یک روز به تفکیک جنس و سن به عنوان خروجی در مدل های رگرسیون و شبکه های عصبی پیشخور به کار رفته تا تاثیر گازهای مونوکسید کربن (CO)، دی اکسید نیتروژن (NO2) و دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق PM2.5و PM10 بر تعداد افراد مراجعه کننده به اورژانس بررسی شود. مجموعه داده ها شامل داده های سازمان هواشناسی کل کشور، داده های آلودگی هوا از سازمان هواشناسی مشهد و داده های تعداد مراجعین روزانه بیماران قلبی به بخش اورژانس 115 مشهد بود.

یافته ها

مدل های شبکه عصبی نشان می دهند که PM10وPM2.5بیشترین تاثیر را بر افزایش میزان بیماری های قلبی- عروقی دارندو تاثیر سایرآلاینده ها به ترتیب NO2، CO و SO2 می باشند.

نتیجه گیری

شبکه های عصبی می توانند در مدل سازی و کشف رابطه پارمترهای محیطی و آلودگی ها بر بیماران قلبی- عروقی به کار روند، زیرا توانایی بالایی در مدل سازی پدیده های غیرخطی دارند. این مدل ها نشان می دهند که با افزایش ذرات معلق در هوا، میزان بیماری های قلبی- عروقی در شهر مشهد افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
332 تا 345
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!