ارتباط خودکارآمدی جنسی با خرسندی زناشویی در زنان سالمند شهرستان گرگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سالمندی نتیجه ی سیر طبیعی زمان است که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی می باشد. خودکارآمدی جنسی یکی از عوامل موثر در عملکرد جنسی و همچنین در ارتباط با خرسندی زناشویی می باشد. از طرفی خرسندی زناشویی باعث بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول امید به زندگی در زنان سالمند می شود بنابراین با توجه به اهمیت این مسئله و مشکلات سالمندی محققین بر آن شدند تا ارتباط خودکارآمدی جنسی با خرسندی زناشویی را در زنان سالمند بررسی کنند.

مواد و روش ها: 

این مطالعه توصیفی - همبستگی بر روی 129 نفر از زنان سالمند مرکز روزانه جهان دیدگان شهرستان گرگان در سال 1397 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، عملکرد جنسی (FSFI) و خرسندی زناشویی بود. تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و روش های آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

یافته ها: 

میزان عملکرد جنسی 9/3+ 21/8 و میزان خرسندی زناشویی 11/2+ 56/3 نشان داد. آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معنی داری را نشان داد (0/43r =، 0/02< P). همچنین بین عملکرد جنسی با سن، تحصیلات، شغل، فشارخون، دیابت، فشارخون همسر، دیابت همسر اختلاف معنی داری مشاهده نشد. ولی بین رضایت جنسی با شغل نیز ارتباط معنی داری مشاهده شد (0/02= P).

نتیجه گیری: 

نتایج مطالعه نشان داد افزایش خودکارامدی جنسی موجب افزایش خرسندی زناشویی می گردد؛ بنابراین جهت افزایش سطح کیفیت زندگی و خرسندی زناشویی در زنان سالمند توصیه می شود کلیه مراکز مشاوره ای و مراقبتی، برنامه های آموزشی و مراقبت های بهداشتی مربوط به سلامت جنسی سالمندان را در سیاست ها و برنامه ریزی های خود قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!