پیش بینی اثر تغییر اقلیم بر پراکنش گونه های خویشاوندان وحشی خانواده سیب زمینی (Solanaceae) در ایران با تاکید بر امنیت غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خانواده سیب زمینی با 49 گونه از 10 جنس یکی از خانواده های مهم غذایی، اقتصادی، دارویی و زینتی به حساب می آید که شش جنس آن در گروه خویشاوندان وحشی طبقه بندی شده اند. پیش بینی اثر تغییر اقلیم بر پراکنش گونه های گیاهی، امری مهم در راستای مدیریت و حفاظت آن ها محسوب می شود. در این مطالعه، بررسی تاثیرات تغییر اقلیم بر خانواده سیب زمینی با رویکرد حفاظتی مورد ارزیابی قرارگرفته و با استفاده از ابزار مدل سازی پراکنش گونه ها، پراکنش مکانی آینده آن ها توسط مدل بیشینه آنتروپی (MaxEnt) در سناریوهای مختلف خوش بینانه (2.6RCP) و بدبینانه (8.5RCP) برای سال های 2050 و 2080 در محیط نرم افزاری R پیش بینی شد. بر اساس نتایج، عملکرد مدل بر اساس شاخص AUC در گونه های مختلف، خوب یا عالی (0/8≥) بوده و این نشان می دهد مدل سازی پراکنش گونه ها با اطمینان آماری بالایی انجام شد. به علاوه، پراکنش همه گونه ها در برابر تغییر اقلیم در سناریوهای مختلف آینده هم به-صورت کاهش در زیستگاه های اصلی فعلی و هم افزایش در زیستگاه های جدید پیش بینی شده است، اما نسبت این افزایش و کاهش در گونه های مختلف متفاوت است، به طوری که در گونه های Atropa acuminate،Solanum surratense ، Datura stramonium،Hyoscyamus niger، Hyoscyamus reticulatus، Physalis alkekengi و Solanum dulcamara نسبت کاهش بیشتر از افزایش است یعنی دامنه تغییرات آنها منفی بوده و تغییر اقلیم، بیشتر سبب حذف آنها خواهد شد. در مقابل، در گونه های Datura innoxia، Physalis divaricate،Solanum alatum وWithania somnifera نسبت افزایش بیشتر از کاهش است، یعنی دامنه تغییرات آنها مثبت بوده و تغییر اقلیم، بیشتر سبب گسترش آنها خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!