فرهنگ سازی نظام سلامت مبتنی بر هستی شناسی اسلامی - ایرانی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فلسفه وجودی نظام سلامت کشور با تمرکز بر فرهنگ اسلامی - ایرانی در مرتبه اول حفظ و ارتقای سلامت شهروندان و در مراتب بعدی پیشگیری از بیماری ها، درمان و نوتوانی است. به طوری که شهروندان بتوانند در کنار خدمات عادلانه به آسودگی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دست پیدا کنند. ماحصل این آسودگی طول عمر همراه باکیفیت خواهد بود.

روش

این تحقیق از نوع مطالعه توصیفی - تحلیلی است که با روش اسنادی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. اطلاعات با استفاده از اسناد بایگانی شده مثل رساله ها و همچنین از طریق نشریات و سایت های معتبر و در نهایت کتاب های تخصصی گردآوری و مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است.

یافته ها

فرهنگ سازی نظام سلامت در قالب لایه های علی که عبارت اند از: 1- لایه شناخت ها و باورها، 2- لایه ارزش ها و گرایش ها، 3- لایه رفتارها و کردارها به ترتیب از طریق سیاست گذاری مبتنی بر تندرستی، تدوین سیاست های اجرایی مبتنی بر عدالت و آسودگی و در نهایت اجرای سیاست های عرصه سلامت مبتنی بر سبک زندگی سالم و توسعه پایدار تعریف می شود.

نتیجه گیری

اصلاح رفتارهای اشتباه در ابعاد فردی و جمعی عرصه سلامت و رسیدن به سبک زندگی سالم بدون توجه به باورهای جامعه که از طریق توسعه مطالعات میان رشته ای سلامت درک می شود، امکان پذیر نبوده و در نهایت توسعه این گونه از مطالعات نیز بدون پشتیبانی فلسفی که در رویکرد اسلامی - ایرانی مبتنی بر حکمت سینوی و صدرایی است، تندرستی محوری نظام سلامت محقق شدنی نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
465 تا 471
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!