مروری بر انتشارات علمی ایران در حوزه کووید-19در سال 2020: یک مطالعه علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

همه گیری کووید-19به یک تهدید و چالش جدی برای تمامی مردم جهان تبدیل شده است. با توجه به جدید و ناشناخته بودن این بیماری، در ماه های گذشته تلاش های زیادی در تولید دانش در این حوزه انجام گرفته است. مطالعه حاضر باهدف شناسایی وضعیت انتشارات علمی ایران در حوزه کووید-19 در سال 2020 انجام شد.

مواد و روش ها: 

این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از روش علم سنجی با رویکرد تحلیلی انجام شد. تمامی انتشارات علمی ایران در حوزه کووید-19، بین ژانویه 2020 تا ژانویه 2021 از پایگاه استنادی اسکوپوس، با به کارگیری راهبرد جستجوی مناسب استخراج شد. جهت تجزیه تحلیل داده از نرم افزار اکسل و نرم افزار علم سنجیVOSviewerاستفاده گردید.

یافته ها: 

در سال 2020 تعداد 2108 مورد انتشارات علمی کووید-19 از پژوهشگران ایرانی در پایگاه استنادی اسکوپوس منتشرشده است، 35/45% از انتشارات مربوط به مقالات، 09/24% مربوط به نامه ها، 53/22% مربوط به مقالات مروری و مابقی نیز سایر انواع مقالات است. بیشترین میزان همکاری بین المللی پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران کشورهای ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و انگلیس بوده است. بیشترین انتشارات در حوزه علمی پزشکی، ایمونولوژی و میکروبیولوژی و بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی است. همچنین خوشه های موضوعی اصلی این انتشارات شامل تحقیقات مرتبط با آزمایش ها و تشخیص، درمان و پیشگیری و بهداشت است.

نتیجه‏ گیری: 

نتایج پژوهش حاضر وضعیت یک ساله انتشارات علمی در حوزه کووید-19توسط پژوهشگران ایرانی را در جهت کمک و راهنمایی به محققان و سیاست گذاران نشان می دهد و ابعاد مختلف تحقیقات این حوزه در ایران را مشخص می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!