بررسی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستان های آموزشی شهر بوشهر در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 استفاده از شواهد علمی پرستاران را قادر می سازد تا مراقبت های بالینی را با کیفیت ارایه دهند. این پژوهش با هدف ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارایه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستان های آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 انجام گرفت.

روش شناسی: 

این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که به توصیف سطح سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر بوشهر پرداخته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ایفا جهت سنجش مهارت های سواد اطلاعاتی با رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد است که توسط پرستاران تکمیل و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیطspss ویرایش 24 تحلیل گردید.  

یافته ها

بیش از 70 درصد جمعیت مورد پژوهش زن و بقیه مرد بودند. بیش از 85 درصد از پرستاران دارای مدرک لیسانس بودند و 8/58 درصد از کتابخانه بیمارستان استفاده نمی کردند. یافته های پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 با میانگین 38/94 پایین تر از سطح متوسط قرار دارد. در بین 5 استاندارد سواد اطلاعاتی مورد بررسی، بیشترین میانگین مربوط به مهارت تبادل و اشاعه اطلاعات و کمترین میانگین مربوط به مهارت سازمان دهی اطلاعات بود.  

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج این مطالعه سواد اطلاعاتی پرستاران در تمامی مهارت های مرتبط با مراقبت مبتنی بر شواهد پایین تر از سطح متوسط برآورده شده است. بنابراین، پیشنهاد می شود راهکارهایی ازجمله آموزش برای ارتقای بهینه تمامی مهارت های سواد اطلاعاتی به منظور تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در مراقبت بیماران اتخاذ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!