سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی در بهورزان شهرستان های قروه و دهگلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلامت اجتماعی، مفهومی است که به طور فزاینده ای در محافل علمی و سیاست گذاری و اجرایی اهمیت پیدا کرده است. از عوامل موثر بر سلامت اجتماعی می توان به کیفیت زندگی اشاره کرد. کیفیت زندگی یک مفهوم چندبعدی است که عوامل مهم و متعددی نظیر وضعیت جسمی و روانی بر آن تاثیر می گذارد. بررسی کیفیت زندگی به منظور تعیین عملکرد فیزیکی، روحی- روانی و اجتماعی حایز اهمیت است. از آنجایی که بهورزان در خط مقدم سلامت می باشند، جهت ارایه خدمت به روستاییان ضروری است از سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی مطلوبی برخوردار باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی در بهورزان شهرستان های قروه و دهگلان در سال 1398 انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی- مقطعی 198 نفر بهورز شاغل در خانه بهداشت شهرستان های قروه و دهگلان به صورت روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی Keyes و پرسشنامه کیفیت زندگی (36 سوالی) استفاده شد. جمع آوری اطلاعات در مدت سه ماه انجام گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

یافته های پژوهش حاضر نشان داد .نمره کل سلامت اجتماعی 6/7 ± 28/69 درصد بود که بیانگر حد متوسط سلامت اجتماعی در بهورزان می باشد. بالاترین و پایین ترین میانگین نمره کسب شده در بین ابعاد سلامت اجتماعی به ترتیب انسجام اجتماعی با میانگین 67/20 ± 09/4 و پذیرش اجتماعی با میانگین 64/0 ±96 /2 بود. نمره کل کیفیت زندگی بهورزان برابر 87/20 ± 30/63 درصد می باشد که بیانگر کیفیت زندگی متوسط در آنان است. کیفیت زندگی در بعد کارکرد جسمی با میانگین 74/29 ± 35/73 بالاترین و در بعد سلامت عمومی با میانگین 74/21 ± 82/57 پایین ترین میانگین نمره بود.

نتیجه گیری کلی: 

پژوهش حاضر نشان داد سلامت اجتماعی بهورزان از میانه نمره ابزار یعنی 60 بالاتر و در حد متوسط بود. همچنین کیفیت زندگی بهورزان در حد متوسط بود متغیر کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی، مفهومی پویا است و با مرور زمان دستخوش تغییر و دگرگونی می شود. بررسی و سنجش این مفهوم، وضعیت توسعه انسانی در جامعه را به تصویر می کشد. بنابراین بررسی مستمر کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی ضروری است. نظام سلامت، زمانی کارایی مطلوب را خواهد داشت که در طراحی و مدیریت آن، مشکلات و نیازهای کارکنان آن نیز لحاظ گردد. نتایج این مطالعه اهمیت اجرای مداخلات آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در زمینه سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی در بین کارکنان را روشن می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2289964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!