مطالعه پراکنش و زیستگاه های سمندر لرستانی Neurergus kaiseri (Schmidt,1952) (دوزیستان: سالاماندریده) در استان های لرستان و خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به منظور یافتن زیستگاه های جدید، ارزیابی وضعیت حفاظتی سمندر لرستانی و ارایه راهکارهایی برای حفاظت از آن انجام شده است. نخست با مطالعه پژوهش های گذشته و پرس وجو از مردم محلی و کارشناسان و سپس بازدید میدانی، گردآوری اطلاعات از فون و فلور منطقه و عکس برداری، اطلاعاتی درباره زیستگاه های قبلی و نیز زیستگاه های جدید به دست آمد. با توجه به وابستگی سمندر لرستانی به میزان بارش، رطوبت و دما، تغییرات بارش در طول سال و تغییرات دما و رطوبت بررسی شد که در بیان علت کاهش زیستگاه های سمندر لرستانی طی چندین سال اخیر کمک کننده بود. ازجمله دلایل کاهش این گونه به: 1. تهدیدهای طبیعی مانند سیلاب ها، خشکسالی، طعمه خواران، بیماری ها و انگل ها؛ 2. تهدیدهای انسانی مانند سوءاستفاده مالی، تزیینات، خارج کردن نمونه از کشور، فعالیت های پژوهشی غیرعلمی، ایجاد آلودگی صوتی و تخریب زیستگاهی توسط گردشگران و کوهنوردان و اضافه کردن مواد شوینده به آب ها؛ 3. کمبود پروژه های کاربردی پژوهشی اشاره می شود. در این پژوهش 29 زیستگاه شناسایی و بررسی شد. منطقه ای که سمندر لرستانی در آن یافت می شود، از تنگ هفت (استان لرستان)شروع می شود و تا شاهزاده احمد (استان خوزستان) ادامه می یابد. زیستگاه های استان لرستان شامل: تافو، دره گل، دولشالی، آب انبار، نرگسه (زلازل)، آبشار کولچپ، آبکش، چوبه، اشک آب، آب لیسنه، دول نثار، کرسر، موردستان و آبشار وژن آب و زیستگاه های محدوده استان خوزستان نیز شامل: سرگچ، دره پلنگی، کرم آب، لب سفید، چشمه زید، آبشار بزرگ آب، آب زله،آب سرده، چنار منگره، ده سرخه، شاهزاده احمد، حاجی باریکاب،کول صاد و تله زنگ (آبشار شوی) هستند؛ همچنین زیستگاه جدیدی به نام چالکل در روستای هفت چشمه شهرستان پلدختر واقع در استان لرستان، در پنج کیلومتری تالاب گری بلمک، شناسایی شده است که این زیستگاه برخلاف زیستگاه های آبشاری دارای شرایط آب و هوایی گرم و خشک است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!