عوامل مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی در بیماران دارای عوامل خطر متابولیکی قلبی عروقی بر اساس مدل پرسید: یک مطالعه ترکیبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

دشواری پایبندی به رژیم غذایی توصیه شده یک مشکل رایج در میان بیشتر افراد مبتلا به فاکتورهای خطر متابولیک بیماری های قلبی عروقی است. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مرتبط با پایبندی به رژیم غذایی در میان افراد مبتلا به عوامل خطر متابولیک بر اساس یک تیوری روانشناسی بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی بود. در مرحله کیفی، با 50 نفر که حداقل یک عامل خطر متابولیک داشته و به واحدهای دیابت مراکز جامع سلامت کرج ارجاع شده بودند، مصاحبه شد و داده ها با استفاده از NVivo10 تحلیل گردید. در مرحله کمی، یک مطالعه جهت بررسی عوامل مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی انجام شد. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق AMOS18 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

عوامل شخصی به ویژه خودکارآمدی درک شده (0.001=P ,β=0.49) و موانع درک شده (0.001=P ,β=-0.33) مهمترین پیش بینی کننده های تبعیت از رژیم غذایی بودند. با این حال، یافته های مصاحبه ها و نظرسنجی ها با عوامل ساختاری و اجتماعی مطابقت نداشتند. عامل ساختاری به عنوان یک عامل عمیق تاثیرگذار بر رفتارهای غذایی سالم در مرحله کیفی گزارش شده بود، اما عامل اجتماعی پیش بینی کننده قابل توجهی در مرحله کمی بود (0.001=P ,β=0.67).

نتیجه گیری

فقط 51.07٪ از افراد با حداقل یک عامل خطر متابولیک قلبی عروقی به رفتارهای غذایی سالم پایبند بودند. اگرچه عوامل تعیین کننده شخصی بیشترین تاثیر را در تبعیت از رژیم غذایی در بین افراد مبتلا به فاکتورهای خطر متابولیک قلبی عروقی دارند، اما برای افزایش تبعیت از رژیم غذایی باید عوامل اجتماعی و ساختاری در نظر گرفته شود

زبان:
انگلیسی
صفحات:
97 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!