فرایند روایی شکل گیری معنا با مدد از سیر در زمان در تابلوهای «یارا تسلط»، «ملک الکلام»، «سجده» و «بطلان» اثر جواد بیاد
نشانه-معناشناسی بعضا در پی آن است تا ارتباط بین نشانه های دلالت مند یک اثر را دستورمند کند و از این طریق گزارشی از روایتی که در پیش رو دارد ارایه دهد و معنا را از عمق متن با مدد از نشانه های ظاهری استخراج کند. مربع معنایی که به کمک تضاد های عناصر اصلی و معناساز یک اثر هنری - چه در قالب یک متن ادبی چه در قالب یک فیلم یا نقاشی - ترسیم می شود ابزار بسیار خوبی برای بررسی شکل گیری فرایند معنا می باشد. آنچه در آثار جواد بیاد بسیار به چشم می خورد، وجود سیر زمانی در آثار اوستو به نظر می رسد همواره با کمک گرفتن از این سیر زمانی سعی کرده است مفاهیمی را گسترش دهد که در ذهن می پروراند. آثاری که برای تحلیل در این مقاله استفاده شده اند علاوه بر این که از آثار فروخته شده این هنرمند است، به نظر می رسد از مهم ترین تابلو های این نقاش می باشد که دارای «ویژگی های شکل گیری معنا با مدد از سیر در زمان» است. در سیر پژوهش به چگونگی تولید معنا از تضاد های میان جنگ در سیر زمان و صلح در زمان معاصر پرداخته شده است و همچنین در قالب مربع معنایی استفاده کردن از رنگ ها برای شکل گیری مفهوم مد نظر هنرمند توجیه نشانه -معناشناسیک شده است. در پایان می توان به این نتیجه گیری رسید: تفکر خالق این آثار، مبنی بر حرکت از جنگ اندیشه های قومی و مذهبی به سمت آرامش درونی انسان است که با مدد از عناصری نظیر امنیت، مطالعه، عشق و از همه مهم تر دین به دست خواهد آمد. در واقع، این آثار به کمک نشانه-معناشناسی به صورت روش مند به یک روایت داستانی تبدیل شده است که معنایش در سیر زمانی شکل می گیرد و به کمک مربع معنایی می توان به ابعادی از کلام آن پی برد.
نشانه-معناشناسی ، مربع معنایی ، سیر زمانی ، جنگ ، آرامش ، صلح
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.