ویژگی های فیزیکوشیمیایی خاک 20 سال پس از جنگلکاری در جنگل های شمال ایران ‏(با تاکید بر ذخایر کربن و نیتروژن در جنگل های دست کاشت با گونه های سوزنی برگ و پهن برگ)‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش در پنج توده دست کاشت با گونه های بلوط، توسکا، افراپلت، صنوبر و زربین در جنگل های حوزه آبخیز تجن در استان مازندران انجام شد. به منظور بررسی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک، 10 نمونه خاک در هر توده درختی برداشت و مشخصه های خاک شامل بافت، اسیدیته خاک، جرم مخصوص ظاهری، هدایت الکتریکی، عناصری چون فسفر، پتاسیم، کلسیم، نیتروژن و کربن خاک اندازه گیری شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوع گونه درختی بر ویژگی های فیزیکی وشیمیایی خاک اثر گذار است. آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که ویژگی های خاک در توده های مختلف تفاوت معنی داری دارند. در این منطقه بیشترین مقدار ذخیره کربن خاک در توده توسکا (ton ha-161/64) و کمترین مقدار آن در خاک توده صنوبر (ton ha-176/26) مشاهده شد. مقدار ذخیره نیتروژن نیز در خاک توده توسکا دارای بیشترین مقدار (ton ha-168/2) و در توده زربین دارای کمترین مقدار (ton ha-1 17/1) بود. در مجموع می توان گفت که ذخیره کربن و نیتروژن خاک به عنوان یک ارزش افزوده در کنار دیگر ارزش ها و فواید بوم سامانه های جنگلی و به عنوان شاخصی برای سنجش پایداری بوم سامانه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2293590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!