بررسی همزمانی سیکل های نرخ ارز با قیمت نفت، قیمت طلا و ارزش سهام در ایران با استفاده از الگوی مارکف-سوئیچینگ با ساختار مولفه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ارتباط و اثرگذاری بین بازارهای ارز، نفت، طلا و بورس موضوع مهمی است که همواره مورد توجه سیاستگذاران و محققان بوده است. نوسانات و روندهای بازارهای مربوطه در سال های اخیر در ایران اهمیت این بررسی را بیشتر می کند. از این رو، این مقاله بررسی موردنظر را ابتدا با استفاده از الگو‏های مارکف-سوییچینگ با ساختار مولفه ای برای شناسایی و تحلیل سیکل‏ها در نرخ ارز، نفت، طلا و سهام انجام می دهد. سپس با بکارگیری شاخص ناپارامتریک به تعیین همبستگی میان سیکل‏های موردنظر در دوره زمانی فصل اول سال 1370 تا فصل دوم سال 1399 می پردازد. نتایج بیانگر آن‏است که میان نرخ ارز با طلا، نفت و سهام رابطه مثبت و موافق چرخه‏ای وجود دارد. نرخ ارز و طلا و همچنین نرخ ارز و نفت از منظر آماری به طور همزمان معنا دار و در رابطه با نرخ ارز و سهام بی‏معنا‏ است. علاوه بر این، ارتباط میان نرخ ارز و نفت (95%) بیشتر از نرخ ارز و طلا (84%) و نرخ ارز با سهام (81%) در رژیم رونق است. در رژیم رکود نیز ارتباط میان نرخ ارز و طلا (84%) بیشتر از نرخ ارز و نفت (20%) و نرخ ارز با سهام (20%) است.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!