بررسی الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی استافیلوکوک های اورئوس، در نمونه های بالینی بیماران بستری در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان با روش های دیسک دیفیوژن، E.test و D- test

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

باکتری استافیلوکوک اوریوس از عوامل مهم عفونت های شدید در بیمارستان و جامعه بوده و میتواند باعث  مورتالیتی و موربیدیتی  قابل توجهی در بیماران گردد. در این مطالعه الگوی حساسیت و مقاومت استافیلوکوکوک های اوریوس نسبت به آنتی بیوتیکهای رایج، با استفاده از روش های دیسک دیفیوژن، تعیین MIC (Minimal-inhibitory concentration) با نوار E-test ((epsilometer test و  D-test(تست بررسی مقاومت در برابر القای کلیندامایسین در استافیلوکوکوس اوریوس) مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی

این پژوهش که بر روی 66 نمونه بالینی استاف اوریوس جمع آوری شده از بخش های مختلف بیمارستان آیت الله موسوی زنجان به مدت یک و نیم سال انجام گرفت در ابتدا با روش دیسک دیفیوژن حساسیت، مقاومت و حد واسط بودن استافیلوکوک های اوریوس نسبت به آنتی بیوتیکهای سفازولین، کلوگزاسیلین، وانکومایسین، کلیندامایسین، اریترومایسین و کوتریموکسازول تعیین گردید. در مواردی که استاف اوریوس به کلیندامایسین حساس ولی نسبت به اریترومایسین مقاوم بود، جهت بررسی مقاومت القایی به کلیندامایسین، D-Test نیز به عمل آمد. همچنین فراوانی استاف اوریوس مقاوم به متی سیلین علاوه بر روش دیسک دیفیوژن با روش MIC نیز تعیین شد.

نتایج

از 66 نمونه جمع آوری شده در طی یک ونیم سال، تمام نمونه ها به ونکومایسین حساس بودند. میزان حساسیت به کوتریموکسازول 9/90%، سفازولین 4/86%، کلیندامایسین 8/81%، کلوگزاسیلین 2/71%، بود. D-Test نیز در 5/5 درصد نمونه ها مثبت بود. فراوانی استاف اوریوس مقاوم به متی سیلین در هر دو روش E-test و دیسک دیفیوژن مساوی با 8/28 درصد تعیین شد. بیشترین میزان مقاومت مربوط به بخش ICU بود که 2/31 درصد موارد را تشکیل میداد.

بحث و نتیجه گیری

دراین مطالعه مقاومتهای آنتی بیوتیکی در کل نسبت به اغلب مراکز شیوع کمتری  داشت که میتواند بخاطر فراوانی بیشتر نمونه های زخم که درصد مقاومت کمتری داشتند و یا بخاطر اجتناب از تجویز آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف و مصرف مناسب تر آنتی بیوتیکها در بخشهای مختلف غیراز بخشهای مراقبت  ویژه باشد. همچنین بر اساس روش D-Test مقاومت القایی قابل توجهی به کلیندامایسین در مرکز ما وجود نداشت بنابراین میتوان از این دارو در صورت حساس بودن ارگانیسم، براحتی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2296184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!