تفسیر الکتروفاسیس ها با استفاده از شبکه عصبی SOM و ارتباط آن با لیتوفاسیس های گروه خامی در میدان نفتی مارون (جنوب غرب ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش برای اولین بار به مطالعه مخزن خامی از جنبه الکتروفاسیس و تفکیک بخش های مخزنی در 5 چاه و شناسایی واحدهای جریانی در 2 چاه در میدان نفتی مارون می پردازد. همچنین برای اولین بار در این میدان نفتی داده های واحدهای جریانی با داده های حاصل از مطالعات پتروگرافی در این مطالعه مورد مقایسه قرار گرفتند. در این میدان براساس داده های حاصل از نگارهای چاه پیمایی و روش خوشه بندی 5 الکتروفاسیس شناسایی و تفکیک شدند. در ادامه الکتروفاسیس های مورد مطالعه با واحدهای جریانی حاصل از تخلخل و تراوایی مغزه ها مطابقت شدند. داده های حاصل از آزمایش فشار مویینه نشان می دهند که از واحد جریانی 1 به سمت واحد جریانی 4 به مقدار و اندازه گلوگاه های تخلخل اضافه شده و ارتباط این گلوگاه ها افزایش می یابد. مقایسه الکتروفاسیس ها و داده های واحدهای جریانی همراه با مطالعات پتروگرافی مخزن نشان دهنده ارتباط مناسب الکتروفاسیس ها و لیتوفاسیس ها است. همچنین، ارتباط نزدیکی بین اطلاعات مربوط به الکتروفاسیس ها و لیتوفاسیس ها نشان می دهد که مخزن خامی تا حدودی یک مخزن پتروفیزیکی است، به طوری که تغییرات زون های تولیدی با تغییرات پتروفیزیکی همخوانی کاملا واضحی نشان می دهد. در خاتمه مدل نهایی حاصله در چاه مبنا براساس تلفیق الکتروفاسیس های تعیین شده و لیتوفاسیس های مورد مطالعه این مدل در کل چاه های موجود واقع در میدان نفتی مارون بسط داده شد. این مدل قادر به شناسایی و تفکیک نواحی دارای کیفیت مخزنی خوب و بد از یکدیگر است. مدل حاصله در مخزن خامی از میدان مارون می تواند جهت توسعه مدل استاتیک مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!