جداسازی و استفاده از باکتری های تولیدکننده اوره آز و ال-آسپاراژیناز موثر در تولید زیستی کربنات کلسیم به منظور حذف روی از محلول های آلوده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آلودگی منابع خاک و آب به فلزهای سنگین نه تنها در تولید محصولات کشاورزی سالم بلکه در سلامت اکوسیستم نیز به یک مسئله جدی تبدیل شده است. فرایند رسوب کربنات کلسیم تحریک شده میکروبی یک روش کم هزینه و سازگار با محیط زیست در راستای کاهش آلودگی منابع آب و خاک است. هدف این پژوهش جداسازی باکتری های بومی و موثر در تولید زیستی کربنات کلسیم به منظور حذف فلز روی از محلول های آلوده بود. غربال گری و جداسازی باکتری های بومی تولیدکننده اوره آز و ال-آسپاراژیناز انجام شد و سپس تغییرات آمونیاک، pH و قابلیت هدایت الکتریکی و همچنین حذف روی از محلول آلوده با کاربرد دو باکتری جدا شده در حضور باکتری شاخص Sporosarcinapasteurii مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که در حضور هر سه باکتری مقدار آمونیاک تولید شده، pH و قابلیت هدایت الکتریکی نسبت به شاهد (بدون مایه زنی باکتری) افزایش معنی داری پیدا کرد (p ≤0.01). کارایی جدایه تولید کننده اوره آز جدا شده در حذف روی از محلول آلوده تقریبا به اندازه کارایی باکتری Sporosarcinapasteurii بود اما کارایی جدایه تولیدکننده ال-آسپاراژیناز بومی بالاتر از آن ها بود. Sporosarcinapasteurii حذف 32/51، 94/65، 36/70 درصدی و جدایه تولید کننده اوره آز حذف 49/65 و 07/68 و 46/71 درصدی را نسبت به مقدار اولیه روی به ترتیب در غلظت های 5/0، 2 و 4 میلی مولار نشان دادند و جدایه تولیدکننده ال-آسپاراژیناز در غلظت های 5/0، 2، 4 و 8 میلی مولار روی به ترتیب 29/96، 88/93، 06/97 و 32/97 درصد روی را حذف نمود. بنابراین به نظر می رسد باکتری های بومی تولیدکننده اوره آز و ال-آسپاراژیناز می توانند در زیست پالایی روی از محیط های آبی آلوده با فرایند رسوب کربنات کلسیم تحریک شده میکروبی مفید و کارآمد باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
549 تا 562
لینک کوتاه:
magiran.com/p2303810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!