بررسی کتاب منهاج الدکان و دستور الاعیان کوهین عطار

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نخستین آثار علمی در زمینه‌های پزشکی و داروسازی با ترجمه متون یونانی و مصری و سریانی به عربی پدید آمد. پس از آن در دوران عباسی دانشمندان به تالیف و تدوین آثار مستقل گرایش یافتند. دامنه این تحرک علمی تا دورترین نقاط امپراتوری اسلامی فرارفت. از آن جمله، ابوالمنی داوودبن‌ ابی‌ نصر‌ الاسراییلی الهارونی معروف به کوهین العطار، داروساز یهودی ساکن مصر، در سال 658 هجری کتابی درباره داروسازی عملی نگاشت و آن را منهاج‌ الدکان و دستور الاعیان فی اعمال و تراکیب الادویه النافعه للابدان نامید که ترجمه فارسی کتاب با عنوان «شربتکده عطار هارونی» چاپ شده است.

مواد و روش‌ها:

مطالعه حاضر براساس روش کتابخانه‌ای صورت گرفته است. نخست به‏منظور مروری بر تاریخچه طب و داروسازی، منابع کهن بررسی شد. سپس برای یافتن اطلاعاتی مربوط به زندگی و آثار کوهین عطار، کلیدواژه‌های منابع فارسی و عربی از طریق پایگاه‌های علمی SID Magiran, Irandoc, و پایگاه‌های بین‌المللی نظیر Scopus و Google Scholar جست‌ و جو شد و مطالب لازم استخراج و در نگارش مقاله استفاده شد.

یافته‌ ها:

این مطالعه نشان می‌دهد که هدف کوهین عطار از نگارش کتاب «منهاج الدکان» نگارش متنی جامع در داروسازی بوده است که خواننده را از مراجعه به سایر آثار بی‌نیاز کند. از این رو کتاب به شیوه کتب تعلیمی و به صورتی بسیار روشمند فراهم آمده است. از میان بیست‌و پنج باب کتاب، گسترده‌ ترین بخش، باب دوم است که شیوه ساخت 142 شربت را با ذکر جزییات بیان کرده است.

نتیجه‌ گیری:

نویسنده نزدیک به صد نکته سودمند اخلاقی را در کتاب درج کرده است که بیانیه اخلاقی داروسازان حرفه‌ای به‏ حساب می‌آید. اطلاعات تخصصی در زمینه داروشناسی و ابزار و وسایل داروسازی درج شده در کتاب افزون بر متخصصان داروسازی، برای ادیبان، جامعه‌ شناسان و مورخان تاریخ علم نیز قابل توجه است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
409
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!