بهینه سازی زمان، هزینه، کیفیت با فعالیت های دارای انقطاع در پروژه های عمرانی با استفاده از الگوریتم فراابتکاری علف های هرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در چند دهه اخیر روش های مختلفی جهت بهینه سازی زمان، هزینه و کیفیت ساخت، ارایه شده است. با افزایش ابعاد و نیز پیچیده تر شدن مسایل، حل این مسایل با روش های مرسوم بهینه سازی در زمان مناسب، بسیار مشکل است. در سالیان اخیر، توسعه همه جانبه الگوریتم های فراابتکاری در حل مسایل بهینه سازی، توجه محققین را برای بررسی امکان کاربرد این الگوریتم ها در حل تبادل زمان-هزینه-کیفیت به خود جلب کرده است. چگونگی ایجاد تعادل میان پارامترهای هزینه، زمان و کیفیت در مدیریت پروژه های ساخت بسیار مهم است. در این تحقیق، از یک الگوریتم فرا ابتکاری بهبود یافته علف های هرز برای بهینه سازی زمان، هزینه و کیفیت پروژه استفاده شده است. در مدل ارایه شده، زمان فعالیت ها به گونه ای تغییر می کند که بتوان حداکثر استفاده را از منابع برد. به عبارت دیگر با افزایش زمان بعضی از فعالیت ها، می توان آنها را به طور همزمان با فعالیت های دیگر اجرا کرد که در نهایت باعث کاهش هزینه، زمان و افزایش کیفیت پروژه خواهد شد. نتایج حاصل از گزارشات جواب های پارتو، مزایا و اثربخشی الگوریتم بهینه سازی مذکور را نشان می دهند. در نهایت به منظور اعتبارسنجی نتایج به دست آمده مدل پیشنهادی در ابعاد کوچک به صورت دقیق با استفاده از نرم فزار گمز و به صورت فراابتکاری با نرم افزار متلب حل شده و نتایج به دست آمده در دو حالت با هم مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد که جواب های دو حالت به هم بسیار نزدیک بوده، بنابراین می توان به نتایج به دست آمده در ابعاد بزرگ نیز اعتماد کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!