ارزیابی و اولویت بندی ریسک پروژه های مشارکت عمومی خصوصی بر مبنای تلفیق تکنیک های تصمیم گیری چند معیارزیابی و اولویت بندی ریسک پروژه های مشارکت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اجرای پروژه های زیرساختی از جمله عوامل مهم و حیاتی در رشد و توسعهی اقتصادی کشورها به شمار میرود. در سال های اخیر بدلیل رشد روزافزون جمعیت و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف در حال توسعه، نیاز شدیدی به توسعه زیرساختها در بسیاری از کشورها احساس میشود. یکی از مهمترین جنبه های ساخت و توسعه پروژه های عمرانی، تامین مالی پروژه هاست که مهمترین نقش را در توسعه و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده ایفا میکند. به همین منظور در پژوهش حاضر، مطالعه موردی در پروژه های آزادراهی کشور ایران و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با متخصصین و خبرگان در زمینه قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی در کشور قرار گرفته است. بدین منظور در گام نخست به شناسایی و غربال ریسک ها از دیدگاه کارشناسان قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی و معرفی معیارهای ارزیابی ریسک پرداخته، سپس با استفاده از روش تحلیل نسبت ارزیابی وزن دهی تدریجی، وزن معیارها در پروژه آزادراه تهران شمال بدست آورده شد. در نهایت رتبه بندی نهایی ریسک های قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی، با در نظر گرفتن نتایج گام های اولیه و با استفاده از روش ارزیابی تناسب جامع صورت گرفته است. از این رو جهت ارزیابی و رتبه بندی ریسک های پروژه مشارکت عمومی- خصوصی، ریسک های شناسایی شده در کام اول غربالگری و در گام نهایی رتبه بندی شدند. نتایج نشان می دهد که ریسک های کیفیت پایین مواد و تجهیزات، مقاومت از طرف ذی نفعان برای تصویب و نداشتن اهداف واقع بینانه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. چارچوب پیشنهادی می تواند به ذی نفعان قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی کشورهای در حال توسعه کمک کند تا ریسک های قراردادهای مشارکت عمومی را بهتر مدیریت کنند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!