ارزیابی لرزه ای قاب های فولادی خمشی کوتاه و میان مرتبه با شکل پذیری ویژه مجهز به میراگرهای ویسکوز براساس معیارهای فروریزش FEMA P695

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این تحقیق عملکرد لرزه‎ای قاب های فولادی خمشی ویژه تحت رکوردهای دور از گسل، با و بدون میراگر ویسکوز و با استفاده از FEMA P-695 بررسی شده است. قاب های 4، 8، 12 طبقه در دو حالت با و بدون میراگر ویسکوز بر اساس ASCE 7-10 و AISC 360 بارگذاری، تحلیل و طراحی شده‎اند و مشخصات میراگرهای ویسکوز برای یک نسبت میرایی مشخص 15% (4 و 8 طبقه) و 20% (12 طبقه) لحاظ شده است. قاب‎های دارای میراگر و بدون میراگر با قرار دادن مفاصل پلاستیک متمرکز دارای رفتارچرخه ای Bilin در نرم افزار OpenSees مدل سازی شده‎اند. این قاب ها، به روش تحلیل دینامیکی غیر خطی فزاینده (IDA) با استفاده از 44 رکورد زلزله دور از گسل با محدوده وسیعی از مقادیر شدت لرزه‎ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. عملکرد لرزه‎ای قاب های مورد مطالعه، به صورت احتمال وقوع فروریزش بر مبنای تحلیل‎های احتمالاتی شکنندگی لرزه‎ای و حاشیه ایمنی فروریزش ارایه گردیده است. نتایج نشان می‎دهد که در قاب‎های خمشی با میراگرهای ویسکوز در سطح احتمال 50% مربوط به منحنی میانه تحلیل‎های دینامیکی غیرخطی فزاینده ظرفیت فروریزش قاب های 4، 8 و 12 طبقه به مقدار 28% ، 88% و 74% افزایش یافته است. همچنین طراحی ساختمان‎های دارای میراگرهای ویسکوز با 75% برش پایه تاثیر قابل ملاحظه‎ای برکاهش وزن ساختمان و هزینه‎های ساخت و بهبود رفتار و معیارهای فنی داشته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!