بررسی شیوع، نوع و مکانیسم آسیبهای اسکلتی عضلانی دانشجویان پسر نخبه فوتسال کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از این تحقیق بررسی شیوع، نوع و مکانیسم آسیبهای دانشجویان پسر نخبه فوتسال کشور بود که جهت شرکت در مسابقاتقهرمانی فوتسال دانشگاه های کشور، مدت یک سال به تمرین پرداخته اند.

روش شناسی

159 دانشجو از 29 دانشگاه با میانگین سنی 44 / 2 ± 1 / 22 سال و میانگین سابقه فعالیت 42 / 2 ± 83 / 5 سال در این تحقیق شرکت نمودند.اطلاعات مربوط به آسیبهای آنان با استفاده از پرسشنامه در سه سطح شیوع، نوع و مکانیسم آسیب جمعآوری شد. از آمار توصیفی و ازآزمون خیدو برای تجزیه و تحلیل برخی از داده استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان دادند که در مجموع 9 / 149 آسیب در 1000 ساعت بازیکن تمرین وجود داشت که شایعترین آسیبها در اندام تحتانی(96 / 47 %) و به ترتیب در ساقپا(71 / 8 %)، ران(53 / 8 %)و زانو(92 / 7 %)بودند. شایعترین نوع آسیب، آسیبهای عضلانی-وتری(85 / 35%)و پوستی(13 / 34 %)به ترتیب در اندام تحتانی 66 / 19 درصد و 44 / 14 درصد بودند. همچنین بین انواع آسیبها رابطه معنی داری(05 / 0<p)وجود داشته و گرم نکردن بدن قبل از شروع تمرینات نیز مهترین مکانیسم آسیب از دیدگاه بازیکنان و مربیان به شمار آمده است.

نتیجهگیری

آسیب عضلانی-وتری به عنوان شایعترین نوع آسیب و ساقپا به عنوان آسیب پذیرترین عضو و همچنین گرم نکردن بدن قبل ازشروع تمرینات به عنوان مهمترین مکانیسم آسیبهای اسکلتی عضلانی میباشند که رابطه قوی بین انواع آسیبهای وجود داشته است.بنابراین بر اساس این اطلاعات مربیان و مسئولین ورزش دانشگاه ها میتوانند نسبت به کاهش نرخ آسیب بازیکنان در دوره های تمرینی،پیشگیریهای لازم را انجام دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2311173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!