کاربرد غشاهای لایه نازک پلی آمیدی دارای نانولوله های اصلاح شده منگنز اکسید برای حذف یون های سدیم و مس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرضیه:

 امروزه با توسعه صنایع مختلف و تخلیه فاضلاب های صنعتی، آلودگی محیط زیست و منابع آبی به طور گسترده رو به افزایش است. فناوری غشایی روشی پیشرفته و امیدوارکننده برای تصفیه آب و پساب است که از این میان فناوری نانوفیلترکردن به طور گسترده در زمینه تصفیه آب و نمک زدایی آب دریا به کار گرفته می شود.

روش ها

در این پژوهش، عملکرد غشاهای نانوفیلتری لایه نازک پلی آمیدی دارای نانولوله های منگنز اکسید و نانولوله های منگنز اکسید اصلاح شده بررسی شده است. پس از سنتز آب گرمایی نانولوله، سطح داخلی آن ها با پلی دوپامین اصلاح شده و سپس عملکرد آن ها در غشاهای لایه نازک پلی آمیدی (از نظر پس زنی یون های تک ظرفیتی و دوظرفیتی و شار عبوری) بررسی شد.

یافته ها

ساختار نانولوله های اصلاح نشده و اصلاح شده با آزمون های طیف سنجی زیرقرمز تبدیل فوریه (FTIR)، اندازه گیری سطح ویژه (BET) و پراش سنجی پرتو X (XRD) تعیین شد. همچنین، شکل شناسی و ساختار غشاهای لایه نازک با میکروسکوپی الکترونی پویشی ارزیابی و عملکرد غشاها با اندازه گیری شار عبوری، زاویه تماس و مقدار پس زنی یون های سدیم و مس بررسی شد. غشای دارای %10/0 وزنی نانولوله اصلاح شده حداکثر مقدار شار آب خالص عبوری (L/m2h 6/18) را با افزایشی معادل %60/21 در مقایسه با غشا پایه نشان داد. آب دوست کردن نانولوله ها و ایجاد حفره های کوچک در سطح لایه نازک غشاها به افزایش شار عبوری منجر شده است، ضمن اینکه مسیر اضافی برای عبور آب از درون نانولوله ها نیز وجود دارد. حداکثر پس زنی یون سدیم (%02/97) برای غشای دارای %2/0 وزنی نانولوله اصلاح شده را می توان به قرارگیری نانولوله ها روی یکدیگر و ممانعت فضایی بیشتر، کاهش قطر داخلی نانولوله ها با پوشش دهی و عبور آب از درون نانولوله ها نسبت داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
156 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2311204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!