بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی مقاطع کارآموزی، کارورزی و دستیاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد کاربرد بالینی درس فیزیولوژی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
علیرغم اهمیت علوم پایه به عنوان زیربنای آموزش پزشکی، اغلب دانشجویان نسبت به کاربردی بودن مباحث آن در مراحل بالینی نگرش منفی دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در مقاطع مختلف دانشگاه  علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد کاربرد بالینی درس فیزیولوژی به عنوان یکی از دروس اصلی مقطع علوم پایه طراحی و اجرا گردید. ابزار تحقیق شامل یک پرسشنامه در قالب 16 سوال بود و 273 نفر دانشجوی پزشکی شامل 117 نفر کارآموز، 53 نفر کارورز و 103 نفر دستیار شرکت نمودند. داده های این مطالعه از سال 1394 لغایت 1397 جمع آوری شد .  بر اساس دیدگاه درصد1/71 شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، دروس آموزش داده شده در مقطع علوم پایه در مقاطع بالینی کاربرد دارند و هم چنین درصد2/58 در دوره علوم پایه از اهمیت بالینی فیزیولوژی بی اطلاع بودند. از نظر درصد8/78 دانشجویان بیان نکات کلینیکی در دوره علوم پایه می تواند به میزان زیادی روی علاقه به فیزیولوژی و فراخوانی اطلاعات در سال های بالینی تاثیرگذار باشد. کاربرد فیزیولوژی در مقطع فعلی از دیدگاه درصد7/40 دانشجویان متوسط و از دیدگاه 48درصد آن ها زیاد و خیلی زیاد بود. فیزیولوژی از دیدگاه دانشجویان پزشکی کاربرد بالینی زیادی دارد. دانشجویان مقاطع دستیاری که مدت زمان بیشتری در مقطع بالینی فعالیت داشته اند بیش از مقاطع کارورزی و کارآموزی بر کاربرد بالینی فیزیولوژی تاکید داشتند. بنابراین هرچه میزان فعالیت دانشجویان پزشکی در عرصه بالینی افزایش می یابد، بر آگاهی از میزان کاربردی بودن فیزیولوژی در بالین می افزاید.
زبان:
فارسی
صفحات:
330 تا 338
لینک کوتاه:
magiran.com/p2311342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!