بررسی میزان آمادگی در برابر شرایط اضطراری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به روش مهندسی رزیلینس در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شرایط اضطراری شامل حوادث و بلایای طبیعی، وقوع اپیدمی و یا هر رخداد انسانی که به صورت ناگهانی ممکن است ایجاد شده و منجر به وضعیتی گردد که برطرف کردن آن نیاز به اقدامات فوری و فوق العاده می باشد. هدف از مطالعه حاضر سنجش میزان آمادگی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از دیدگاه مهندسی رزیلینس به وسیله یک پرسشنامه محقق ساخته و اعتبار سنجی شده می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، جمع آوری اطلاعات از طریق یک پرسش نامه محقق ساخته متشکل از شش مورد از شاخص های رزیلینسی (شامل تعهد مدیریت، فرهنگ صحیح، فرهنگ آموختن، ابهام، آمادگی و انعطاف پذیری)، استفاده شد. نمونه گیری های لازم برای جامعه ی پژوهشی موردنظر، به روش تصادفی طبقه ای و با در نظر داشتن معیارهای ورود به مطالعه صورت گرفت.

یافته ها:

 مقادیر نرخ روایی و شاخص روایی محتوا به ترتیب 97/0 و 78/0 برآورد گردید، هم چنین پایایی آن از طریق محاسبه آلفا کرونباخ، 98/0 را به خود اختصاص داد. میزان رزیلینسی چهار بیمارستان موردمطالعه 60 درصد نمره کامل و یا به عبارتی با نمره 310 در محدوده متوسط رو به بالا (510-307) قرار گرفت. در این مطالعه میان سطح رزیلینسی با سن، سابقه کاری و سطح تحصیلات ارتباط قویو معنادار (001/0>P) وجود داشت. (65/0 = r :سن، 69/0 = r :سابقه کاری، 53/0 = r سطح تحصیلات).

نتیجه گیری:

 ارتقا وضعیت موجود مدیران باید برنامه ها و دستورالعمل هایی در راستای مدیریت بحران، آموزش و مانور در زمینه های تریاژ، درمان، فرماندهی حادثه و آلودگی زدایی تدوین نموده و افزایش ظرفیت های بیمارستانی برای پاسخ به شرایط اضطراری و تقویت شاخص های ساختاری و غیر ساختاری در دستور کار قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p2311815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!