بهینه سازی تولید زیست توده باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس در سطح نیمه صنعتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

باکتری های پروبیوتیک نقش بسیار مهمی در بهبود فلور طبیعی روده داشته و مانع رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش شده و ازنظر اهداف دارویی و درمانی دارای اهمیت می باشند. هدف از این مطالعه بهینه سازی تولید زیست توده باکتری لاکتوباسیلوس رامنوسوس GG ATCC53103) Lactobacillus rhamnosus  (با استفاده از روش طراحی آزمون است.

مواد و روش ها

در این تحقیق از باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس استفاده شد. به منظور بهینه سازی از روش طراحی پلاکت- برمن استفاده گردید. تمام کشت های محیط پایه و بهینه شده در فرمانتور 1300 لیتری شرکت پارس پاد انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که منابعملاس چغندرقند، گلوکز و کازیین بیشترین اثر را در تولید زیست توده لاکتوباسیلوس رامنوسوس دارند. گلوکز با کازیین و ملاس چغندرقند اثر هم افزایی داشته و موجب افزایش تولید زیست توده می شوند. پس از بهینه سازی، محیط کشت دارای مقادیر ترکیبات زیر به ازای گرم در لیتر: گلوکز 50/112، ملاس چغندرقند 25/56، کازیین 75/18، عصاره مخمر 75/18، K2HPO4 13/13، تویین 80 88/1، 7H2O.MgSO43750/0، MnSO4. 4H2O 0750/0، CaCl2. 2H2O 1875/0 و سایمتیکن 25/1 به منظور تولید بهترین زیست توده توسط لاکتوباسیلوس رامنوسوس مشخص گردید. میزان زیست توده بیشتر از دو برابر نسبت به شرایط محیط کشت پایه افزایش پیدا کرد.

نتیجه گیری

با توجه به تولید زیست توده باکتری لاکتوباسیلوس رامنوسوس در سطح نیمه صنعتی درفرمانتور 1300 لیتری ، امکان تولید صنعتی زیست توده لاکتوباسیلوس رامنوسوس وجود خواهد داشت.همچنین کشت این باکتری به صورت صنعتی در شرایط کشت ناپیوسته تغذیه شونده و متداوم به عنوان یک پروبیوتیک تجاری پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p2312874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!