تاثیر تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی در سالمندان ایران: مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کیفیت خواب و کیفیت زندگی دو فاکتور بسیار مهم هستند که بهبود آن ها می تواند کمک شایانی به ارتقاء سطح کیفی زندگی سالمندان کند که ورزش و فعالیت بدنی در این میان نقش مهمی را بر عهده دارند. از این رو هدف از این پژوهش بررسی سیستماتیک مطالعاتی بود که در زمینه ی تاثیر تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی در سالمندان ایران انجام شده است.

روش کار

پایگاه های اطلاعاتی بین المللی پاب مد (مدلاین)، ساینس دایرکت و  اسکوپوس و پایگاه های اطلاعاتی فارسی شامل پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) و بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) و همچنین موتور جستجوی علمی گوگل اسکالر با استفاده از کلید واژگان  "فعالیت بدنی"، "تمرینات ورزشی"، "ایران"، "سالمند"، "کیفیت خواب" و "کیفیت زندگی" به زبان انگلیسی و فارسی تا 6 اکتبر 2020 جستجو شد. تعداد 824 عنوان مقاله بازیابی شد که پس از غربالگری، متن کامل 27 مقاله با موضوع تاثیرات تمرینات ورزشی بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی سالمندان ایران بررسی شد و در نهایت، 18 مقاله که از نظر کیفی مناسب بودند و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، مورد تشریح و بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

تمرینات ورزشی مختلف هوازی، مقاومتی و ترکیبی بر بهبودکیفیت خواب سالمندان ایرانی تاثیر معناداری دارد. همچنین تمرینات ورزشی مختلف و فعالیت بدنی رابطه ی معناداری با بهبود کیفیت زندگی سالمندان ایرانی دارد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که ورزش و فعالیت بدنی در سالمندان ایران موجب بهبود کیفیت خواب و کیفیت زندگی آن ها بدون عوارض جانبی می شود. با توجه به این مسیله، نیاز به برنامه ریزی و مداخلات اثر بخش در زمینه ورزش و فعالیت بدنی برای سالمندان احساس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2313818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!