بهره وری و کیفیت زندگی کاری پرستاران اورژانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بخش اورژانس به عنوان قلب بیمارستان و نقطه ورود بیماران برای ارایه خدمات بهداشتی درمانی است و پرستاران اورژانس یکی از بزرگ ترین گروه های کاری در بیمارستان و تاثیرگذارترین نیروها در تعیین کیفیت خدمات ارایه شده هستند. هسته اصلی رسالت این بخش نجات جان بیماران است، از این رو پرستاران بخش اورژانس، مسئولیت سنگینی برعهده دارند و لازم است در کنار دانش و مهارت کافی از انگیزه و تعهد حرفه‎ای لازم نیز برخوردار باشند. بنابراین اطلاعات پیرامون بهره وری و کیفیت زندگی کاری کارکنان آن می‎توانند پایه ای برای انجام اقدامات مناسب باشند و زمینه را برای رسیدن به شرایط مطلوب آماده سازند. هدف از این مطالعه تعیین بهره وری و کیفیت زندگی کاری پرستاران بخش اورژانس بود.

روش تحقیق

این مطالعه از نوع مقطعی-توصیفی بود و از شهریور تا آبان ماه 1399 بر روی 189 نفر از پرستاران شاغل در بخش اورژانس مراکز آموزشی-درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، که به روش تخصیص طبقه ای انتخاب شدند انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری پرستاری (بروکس و اندرسون، 2005) و پرسشنامه بهره وری پرستاران دهقان نیری و همکاران (1392) بود. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون های ANOVA و t-test در نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.

یافته ها

براساس نتایج، میانگین و انحراف استاندارد بهره وری پرستاران شاغل در بخش اورژانس(68/11±) 55/92 به دست آمد.. میانگین و انحراف معیار نمره کل کیفیت زندگی کاری نیز (98/26±)  67/143 به دست آمد. کیفیت زندگی کاری در بعد زمینه کاری با میانگین و انحراف معیار(90/15±)  73/71 بالاترین و در بعد جهانی با میانگین و انحراف معیار (22/4±) 61/15 پایین ترین میانگین نمره را در بین سایر ابعاد داشت. نتایج نشان داد، بین هیچ کدام از مشخصات جمعیت شناختی مورد بررسی با بهره وری کاری پرستاران اورژانس مورد مطالعه ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت. از بین مشخصات کاری مورد بررسی، اشتغال هم زمان با بهره وری کاری پرستاران اورژانس ارتباط معنی دار آماری داشت (05/0 <p). بین کیفیت زندگی کاری پرستاران با وضعیت تاهل (01/0 p<) و تحصیلات (05/0 <p) ارتباط معنی دار آماری وجود داشت. اضافه کاری (05/0 <p) و انتخاب ساعت کاری (01/0< p) با کیفیت زندگی کاری پرستاران اورژانس ارتباط معنی دار آماری داشت.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، میانگین بهره وری و کیفیت زندگی کاری در پرستاران بخش اورژانس به ترتیب در سطح متوسط و نسبتا مطلوب قرار داشت. برهمین اساس هنوز تا دست یابی به بهره وری و کیفیت زندگی مطلوب فاصله وجود دارد. بنابراین ضروری است برنامه ریزی های همه جانبه جهت ارتقای بهره وری و کیفیت زندگی کاری پرستاران صورت گیرد. این برنامه ریزی می تواند در سطح کلان توسط مدیران رده بالای نظام سلامت و در سطح خرد نیز توسط مدیریت مجموعه بیمارستانی صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2314935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!