بررسی ویژگیهای عملکردی باکتری های لاکتوباسیلوس کازئی CE28.26 و لاکتوباسیلوساسیدوفیلوس BCRC10695 جدا شده از ماست محلی شهرستان بهبهان و تعیین فعالیت ضد میکروبی آن ها علیه باکتری های پاتوژن شاخص غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

غذاهای تخمیری سنتی بر پایه لبنیات، منابع غنی از فلور لاکتیکی بومی هستند. هدف از این پژوهش، شناسایی و بررسی ویژگی های عملکردی و ضدمیکروبی لاکتوباسیلوس کازیی و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس جدا‌شده از ماست محلی شهرستان بهبهان بود. پس از خالص سازی سویه ها و انجام آزمون های رنگ‌آمیزی گرم وکاتالاز، شناسایی با روش آنالیز ژن 16S rRNAانجام شد. ویژگی های عملکردی سویه ها از قبیل فعالیت های اسیدی شدن، پروتیولیتیک، لیپولیتیکی، اتولیتیکی، مقاومت به اسید و حرارت و فعالیت ضدمیکروبی آن ها علیه پاتوژن های شاخص غذایی بررسی شد. نتایج توالی یابی نشان داد این دو جدایه متعلق به لاکتوباسیلوس کازیی سویه CE28.26و لاکتوباسیلوساسیدوفیلوس سویه BCRC10695 هستند. فعالیت پروتیولیتیکی جدایه ها به روش کشت در آگار و o-phthaldialdehyde بررسی شد. نتایج نشان داد که توانایی هیدرولیز کازیین در هر دو جدایه وجود دارد. فعالیت لیپولیتیکی برای هیچ‌کدام از باکتری ها مشاهده نشد، اما هر دو سویه فعالیت اسیدی شدن بالاییداشتند. هر دو سویه دارای حد نسبتا خوب از فعالیت اتولیتیکی بودند. با افزایش شرایط اسیدی، مقاومت سویه ها کاهش یافت. به‌‌طوری‌که جدایه ها در pH برابر 3 قادر به رشد نبودند. بررسی مقاومت به دما نشان داد با افزایش دما و زمان، مقاومت جدایه ها کاهش یافت. نتایج آزمون ضدمیکروبی نشان داد که باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس فعالیت ضدمیکروبی بیشتری دارد. بیشترین و کمترین مقاومت به ترتیب در جدایه سودوموناس آیروژینوزا و استافیلوکوکوس اوریوس مشاهده شد.با توجه به ویژگی های عملکردی مناسب جدایه های لاکتوباسیلوس‌کازیی و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می توان از آن ها به عنوانکشت الحاقی در صنایع هدف مانند لبنیات استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2315397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!