پیشگویی کننده های دلبستگی مادر به نوزاد: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

دلبستگی به عنوان یکی از نیازهای بنیادین انسان یا پیوند عاطفی بین نوزاد در حال رشد و مادر است که به صورت یک رابطه تعاملی دوطرفه هست که تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد و خیلی از این عوامل تعیین کننده دلبستگی ناشناخته هستند. با توجه به اینکه تاکنون مطالعات محدودی در خصوص رفتارهای دلبستگی مادر به نوزاد صورت گرفته و به نظر می رسد رفتارهای دلبستگی در فرهنگ های مختلف، متفاوت باشد، مطالعه حاضر باهدف تعیین پیشگویی کننده های دلبستگی مادر به نوزاد انجام گردید.

مواد و روش کار

مطالعه حاضر، یک مطالعه ی مقطعی بود که روی 300 زن نخست زا که 8 هفته از زایمان آن ها گذشته بود و به مراکز جامع سلامت شهرستان زابل مراجعه می کردند، از خرداد تا مهر 98 انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل: ایرانی بودن، زنان 18 سال به بالا، عدم ابتلای نوزاد به ناهنجاری، توانایی خواندن و نوشتن، نوزاد حاصل حاملگی ترم باشد، عدم ابتلا به بیماری جسمی (دیابت، فشارخون و غیره) و روانی بود. نمونه گیری به صورت سهمیه ای از مراکز جامع سلامت انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل: پرسشنامه ویژگی های فردی (شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و مامایی)، پرسشنامه ناامیدی بک (BHS)، پرسشنامه دلبستگی مادر به نوزاد (MAS) بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی مانند آزمون ANOVA، آزمون t، پیرسون در نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه 23 و سطح معنی داری 05/0 >p انجام شد.

یافته ها

نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که بین سن مادر و دلبستگی، ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (03/0P=) درحالی که بین سایر متغیرهای جمعیت شناختی با دلبستگی ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت. بین ناامیدی با دلبستگی نیز همبستگی معنی دار آماری وجود داشت (001/0 <  P,29/0-=r)، به طوری که با کاهش نمره ناامیدی، نمره دلبستگی مادر به نوزاد افزایش می یابد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش از میان متغیرهای بررسی شده، تنها سن مادر و ناامیدی با دلبستگی ارتباط آماری معنی دار داشتند. به این صورت که ارتباط معکوسی بین ناامیدی و سن مادر و دلبستگی مادر به نوزاد پس از زایمان وجود داشت. سلامت روان مادر، عامل مهمی در به وجود آمدن سبک دلبستگی بین مادر و نوزاد است و ناامیدی که می تواند سبب افسردگی شود و افسردگی پس از زایمان نیز می تواند سبب کاهش دلبستگی مادر و نوزاد شود، لذا پرداختن به سلامت روان مادران به ویژه در دوران بعد از زایمان اهمیت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 358
لینک کوتاه:
magiran.com/p2317172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!