خاستگاه و تحولات ماگمایی سنگ‏ های متاولکانیک پالئوزوییک زیرین (سیلورین) ماکو: نشانه ای از کافت زایی پالئوتتیس (شمال‏ باختری ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بخش گسترده‌ای از ایران‏‌مرکزی و البرز هنگام پالیوزوییک زیرین، به‏‌ویژه سیلورین، تحت‏‌تاثیر نیرو‏‌های کششی بوده ‏‌است. برپایه ویژگی‏‌های سنگ‏‌شناختی کمابیش یکسان و جایگاه زمین‏‌شناسی مشترک و شباهت‏‏‌های زمین‏‌شیمیایی یا کانی‏‌شناسی، بازالت‏‏‌های هم‌سن منطقه ماکو در شمال‏‌باختری و سلطان‏‌میدان در خاور ایران بررسی و مقایسه شدند. ویژگی‏‌های زمین‏‌شیمیایی بازالت‏‏‌ها ‏‌‏‌نشان‏‌دهنده سرشت آلکالن و محیط کششی درون‏‌صفحه‏‏‌ای آنهاست. برپایه سنگ‏‌نگاری، سرشت ماگما و محیط زمین‏‌ساختی می‏‌توان دریافت محیط پیدایش این سنگ‏‌ها، یکسان بوده است؛ اما فرایند‏‌های موثر بر تغییر و تحول ماگما در دو منطقه یاد شده متفاوت بوده ‏‌است. در منطقه ماکو، تبلوربخشی ماگمای نخستین همراه با آلایش مواد پوسته‏‏‌ای سنگ‏‌های گوناگونی از بازالت تا ریولیت را پدید آورده ‏‌است؛ اما بازالت‏‏‌های سلطان‏‌میدان، ترکیب کمابیش یکنواختی دارند و فرایند تبلوربخشی نقش کمتری را در پیدایش آنها بازی کرده است. میزان برون‏‌ریزی مذاب‏‌های بازالتی سلطان‏‌میدان بسیار حجیم‏‌تر از منطقه ماکو بوده است. این حجم بزرگ از ماگمای بازالتی پیامد گسیختگی شدید سنگ‏‌کره قاره‏‌ای و کاهش ناگهانی فشار وارد بر ستون‏‌های ‏‌گوشته‏‏‌ای در حال بالاآمدن و فراهم‏‌شدن شرایط لازم برای ذوب گسترده بوده ‏‌‏‌است. با دانستن شواهد یادشده، سرعت کافتی‏‌شدن و در پی آن سرعت گسترش اقیانوس پالیوتتیس از خاور به باختر کاهش داشته است و این نکته کلیدی برای تطابق و فهم تغییرات افیولیت‏‏‌های پالیوتتیس از خاور تا باختر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!