پیش بینی ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در شهر اصفهان با استخراج قواعد انجمنی توسط تکنیک های داده کاوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سالانه میلیون ها مرگ به دلیل دسترسی نداشتن به درمان مناسب بیماری کلیوی در جهان اتفاق می افتد. پژوهشگران قصد دارند از طریق ترکیب بهینه تکنیک های به کار رفته در مراحل مختلف داده کاوی، بیماری مزمن کلیوی را شناسایی نمایند.

روش بررسی

این پژوهش از بهمن 99 تا اردیبهشت 1400 به صورت مقطعی انجام شده است. مجموعه داده مورد استفاده شامل 4145 نمونه (بیمار) و 32 صفت (دموگرافیک و بالینی) در نظر گرفته شده است. معیارهای واجد شرایط بودن برای آزمایش شامل بزرگسالان 18 سال به بالا، ساکن اصفهان، مایل به شرکت در مطالعه، نبود تب و سرماخوردگی در زمان انجام آزمایشات آزمایشگاهی، بدون انجام تمرینات سنگین 48 ساعت پیش از آزمایش های آزمایشگاهی و ناشتا بودن است. متغیر هدف، بیماری کلیوی است که مقادیرش بیمار و سالم است. در این مطالعه از چهار تکنیک ماشین بردار پشتیبان، جنگل تصادفی، شبکه عصبی و CHAID استفاده شده اند.

یافته ها

براساس معیار Accuracy، ماشین بردار پشتیبان نسبت به سایر تکنیک ها عملکرد بهتری داشته است. مطمین ترین قانون بیان می نماید که اگر فرد از نمک در غذا استفاده نماید و سن وی بین 50 تا 69 باشد و بیماری دیابت داشته باشد به احتمال 82% دچار بیماری مزمن کلیوی خواهد شد.

نتیجه گیری

همچنین قواعد مستخرج نشان داد که استفاده از نمک در کنار بیماری دیابت می تواند منجر به بیماری مزمن کلیوی شود و حتی داشتن بیماری دیابت می تواند خطر مرگ ومیر بیماران کلیوی را هم افزایش دهد که خود این موضوع قابل تامل است. همچنین افراد مسن هم باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند تا کمتر در معرض بیماری مزمن کلیوی قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 467
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!