وضعیت پوشش صندوق های بازنشستگی و نهادهای حمایتی از سالمندان در ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

وضعیت پوشش صندوق های بازنشستگی و نهادهای حمایتی از سالمندان، از جمله موضوع های مهم و اساسی در مطالعات رفاه اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه و بررسی وضعیت پوشش مستمری بیمه ای و حمایتی از سالمندان در سطح کشوری و استانی طی سال های 1394 تا 1397 انجام شده است. پرسش اصلی در این کاوش، چگونگی سهم پوشش صندوق های بازنشستگی و نهادهای حمایتی از سالمندان کشور است و دیگر اینکه سالخوردگان کدام استان ها از پوشش بیشتری بهره مندند و در کدام استان ها پوشش مستمری و حمایتی از آنان کمتر است؟

روش بررسی

پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و روش مورد استفاده برمبنای روش تحلیل ثانویه است. داده های مورد استفاده مربوط به پوشش های بیمه ای و حمایتی از منابع آماری و اطلاعاتی صندوق های بازنشستگی و نهادهای حمایتی و دفتر آمار و اطلاعات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اخذ شده است. داده های مربوط به تغییرات ساختار سنی جمعیت کشور، از مرکز آمار ایران اخذ شده است. اطلاعات آماری استحصال شده پس از پردازش و ترسیم جداول و نمودارها به وسیله نرم افزارهای Word و  Excel، در سطح کشوری و استانی از نظر وضعیت پوشش مستمری و حمایتی سالمندان در نظر گرفته شده است.

یافته ها

در سال 1394 نسبت مستمری بگیران سالمند تحت پوشش صندوق های بازنشستگی برابر با 36.2 درصد و نسبت مستمری بگیران سالمند تحت پوشش نهادهای حمایتی برابر با 33.7 درصد بوده است. در سال 1395 نسبت مستمری بگیران سالمند تحت پوشش صندوق های بازنشستگی برابر با 33 درصد و نسبت مستمری بگیران سالمند تحت پوشش نهادهای حمایتی برابر با 30.2 درصد بوده است. در سال 1396 نسبت مستمری بگیران سالمند تحت پوشش صندوق های بازنشستگی برابر با 34.9 درصد و نسبت مستمری بگیران سالمند تحت پوشش نهادهای حمایتی برابر با 31.1 درصد بوده است. در سال 1397 نسبت مستمری بگیران سالمند تحت پوشش صندوق های بازنشستگی برابر با 37 درصد و نسبت مستمری بگیران سالمند تحت پوشش نهادهای حمایتی برابر با 27.4 درصد بوده است. به عبارت دیگر روند پوشش مستمری بیمه ای و حمایتی سالمندان از 70 درصد در سال 1394به 64.4 درصد در سال 1397 کاهش داشته است. این وضعیت پایین تر از میانگین این پوشش در مقیاس جهانی (67.9) است.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد چتر حمایتی صندوق ها و سازمان های بازنشستگی و حمایتی از سالمندان ایرانی گسترده نیست و متناسب با رشد جمعیت سالخورده، نه تنها افزایش قابل توجهی نداشته، بلکه روندی کاهشی نیز داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p2322935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!