شناسایی پتانسیلهای زیستی چشمه آبگرم قوتورسویی به عنوان اسیدی ترین چشمه آبگرم ایران: بررسی پروفایل باکتریایی و آرکیایی و مکانیسمهای سازگاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

چشمه های آبگرم جمعیت میکروارگانیسم های متنوعی را که حایز اهمیت تجاری و علمی برای محققان و صنایع زیست فناوری فعال در حوزه آنزیم ها ، قندها ، املاح سازگار و آنتی بیوتیک ها هستند، برخوردار می باشند. تجزیه و تحلیل تنوع در چنین محیط های شدید به دلیل اکولوژی متنوع و منحصر به فرد ، خصوصیات و فرصتی که برای شناسایی ترکیبات و ژن های نادر ارایه می دهند ، کاملا مورد توجه قرار گرفته است. چشمه های آب گرم در مجاورت محیط های آتشفشانی اغلب اسیدی هستند و pH در مناطق نزدیک به سنگ آهک کمی قلیایی است. اگر چه مطالعات متعددی بر روی میکروبیوم این زیست بومها در سالهای اخیر در دنیا صورت گرفته است اما تا کنون مطالعات کمی بر روی چنین محیطهای اکستریم بومی ایران انجام گرفته است. کشور ایران دارای مناطق ژیوترمال و آتشفشانی مختلف بوده و چشمه های آبگرم متعدد و منحصر به فرد دارای خصوصیات ضد میکربی و ضد قارچی، ضد روماتیسم و سایر دردهای عضلانی را در خود جای داده است. در بین ساکنان و مردم این باور عمومی وجود دارد که آب بعضی از چشمه های آب گرم دارای خواص درمانی در برابر بیماری های مختلف پوستی است که می تواند متاثر از خواص فیزیکوشیمایی و یا ویژگیهای میکروبیولوژیک آنها باشد. از سوی دیگر مطالعات وابسته به کشت برای جداسازی ارگانیسم های جدید و کاوش در دارایی های آنها ارزشمند است ، اما روش های مستقل کشت ارزیابی جامع تری از تنوع میکروبی را ارایه می دهند. در این مطالعه شناسایی ترکیب و تعیین فراوانی تاکسون های مختلف جامعه باکتریایی و آرکیایی چشمه آبگرم قوتورسویی به عنوان یکی از اسیدی ترین چشمه های آبگرم جهان با روش های مستقل از کشت و با استفاده از تکنیکهای نسل جدید توالی یابی انجام گردید.جهت پروفایلینگ کمی جوامع باکتریایی و آرکیایی مربوطه ، به ترتیب ساخت کتابخانه های ژن 16s rRNA از دو ناحیه عملکردی طبقه بندی تاکسونومیک  V4 تا V5 و V3 تا V4 با آغازگر های بارکد شده صورت پدیرفت. با آنالیز بیوانفورماتیکی داده ها با سامانه های MG-RAST ، تعداد 26 تاکسون مختلف مربوط به خانواده ها و جنس های مختلف باکتریایی و 11 تاکسون مختلف مربوط به خانواده ها و جنس های مختلف آرکیایی مورد شناسایی قرار گرفتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!