مروری بر عوامل موثر بر رعایت اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گسترش پژوهش های پزشکی طی دهه های اخیر، ضرورت حاکمیت ارزش های اخلاقی و نهادینه شدن اصول انسانی در مراکز علمی- پژوهشی را نمایان نموده است. وجود انحرافات و سوء استفاده ها در مسیر پژوهش منجر به وضع قوانین اخلاقی و ایجاد نظارت دقیق شده است. هدف از این مطالعه، مروری بر عوامل موثر بر اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر با جستجو به صورت مروری در متون موجود در پایگاه های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی شامل Google scholars, SID, Magiran و PubMed با کلید واژه های اخلاق پژوهش، علوم پزشکی، عوامل فردی و عوامل محیطی در سال های 2006 تا 2019 انجام گردید.

یافته ها

نتایج مطالعات بررسی شده عوامل موثر بر رعایت اخلاق پژوهش را در دو محور کلی عوامل فردی و عوامل محیطی گزارش داده اند. عوامل درونی همچون ناآگاهی پژوهشگر از موازین و قواعد اخلاق پژوهش، راحت طلبی و دستیابی سریع به نتیجه از طریق داده سازی و مدرک گرایی، باورهای دینی، شخصیت و نگرش پژوهشگر، وجدان پژوهشگر، رویکرد مدرک گرایی، مشکلات اقتصادی، محدودیت های زمانی و تاثیرپذیری از محیط و اطرافیان عواملی هستند که بر میزان رعایت اخلاق پژوهش تاثیر می گذارند. عوامل بیرونی همچون کمبود زمان، فشارهای مالی و اقتصادی، اجبار دانشجویان به ارایه مقالات علمی و همکاری نکردن استادان در فرآیند کار دانشجو، نگرانی جهت پیدا کردن شغل آینده و از دست دادن شرایط استخدامی، جو رقابتی بین دانشجویان برای افزایش رزومه کاری، تاثیر و نقش استادان بر رفتار دانشجویان و به وجود آوردن جو رقابتی که بر اخلاق پژوهش موثر می باشند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالعات مرور شده، وضعیت کنونی اخلاق در پژوهش با وضعیت ایده آل فاصله دارد. و به جهت کاهش این فاصله اقدامات جدی و تغییرات اساسی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!