آموزش اخلاق حرفه ای و نقش آن در ارتقاء سلامت شاغلین حرف پزشکی؛ مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

: اخلاق حرفه ای یکی از عمده ترین دغدغه های جامعه بشری در علوم مختلف به ویژه علم پزشکی است و رعایت آن در دوره های مختلف تاریخ بشر، ازجمله مهم ترین بحران زندگی اجتماعی به شمار می آید و هرگونه اهمال کاری در رعایت اخلاق، می تواند نتایج علمی ترین و بهترین مراقبت ها را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف نقش آموزش اخلاق حرفه ای در سلامت جامعه پزشکی انجام شد.

روش کار

در این پژوهش مروری، به شیوه تحلیلی، در پایگاه های داده انگلیسی و فارسی از جمله اسکوپوس، وب آو ساینس، پاب مد، مگیران، گوگل اسکولار و تحقیقات منتشر شده مرتبط با موضوع و مطالعات کتابخانه ای، به جستجوی متون مرتبط با کلیدواژه های آموزش، اخلاق حرفه ای، سلامت و جامعه پزشکی پرداخته شد. از 320 مقاله ی مرتبط با موضوع پژوهش در طیف سال 2000 تا 2020، به شیوه ی نمونه گیری هدفمند و بر اساس معیارهای ورود و خروج، انتخاب شدند و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

دستاوردهای حاصل از این مطالعه، پس از بررسی مقالات و پژوهش های قبلی مرتبط با موضوع مطالعه، استخراج مفاهیم کلیدی و تعریف آنها از جمله؛ مولفه های اخلاق حرفه ای، تعریف اخلاق و زیرشاخه های آن بصورت اخلاق نظری و اخلاق کاربردی یا عملی بود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که آموزش اخلاق حرفه ای در سلامت جامعه پزشکی نقش بسزایی دارد و لازم است که سیاستگذاران مدیریتی- دانشگاهی، مسیولان و مدیران برنامه ریزی درسی، به منظور آموزش و ارتقاء اخلاق حرفه ای، اصول اخلاق حرفه ای را در برنامه های درسی بگنجانند و جهت نهادینه شدن، در تمام دوره های تحصیلی و بصورت مستمر، این اصول اخلاقی، آموزش داده شوند و ارزیابی شوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
63 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!