تاثیر لحن محافظه کارانه مدیریت در افشای ریسک بر ریزش قیمت سهام: رویکرد زبان شناختی مبتنی بر لحن افشای اخبار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در شرکت هایی که لحن زبان مدیریت در افشای ریسک های شرکت، محافظه کارانه است برای افشای اخبار خوب مرتبط با ریسک، تایید پذیری بیشتری لازم بوده و برای افشای اخبار بد ریسک، استاندارد پایین تری از تاییدپذیری لازم است و این می تواند احتمال انباشت اخبار منفی در این شرکت ها را پایین آورده و خطر ریزش قیمت سهام را کاهش دهد. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی تاثیر لحن محافظه کارانه در افشای ریسک بر ریزش قیمت سهام می باشد. دوره زمانی پژوهش از سال 1388 تا سال 1397 و تعداد نمونه مورد بررسی شامل 167 شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران می باشد. فرضیه های پژوهش با رویکرد داده های ترکیبی و رگرسیون خطی چندگانه مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که محافظه کاری در افشای ریسک به واسطه الزام به تایید پذیری نامتقارن برای افشای اخبار خوب و بد ریسک، خطر ریزش قیمت سهام را کاهش می دهد. همچنین در شرایطی که عدم تقارن اطلاعاتی بالا باشد نقش محافظه کاری در افشای ریسک در محدود کردن انگیزه های مدیران برای انباشت اخبار منفی و جلوگیری از ریزش قیمت سهام افزایش پیدا می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 168
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.