طرح کلی دین از منظر ابوالاعلی مودودی و سیدقطب
ابوالاعلی مودودی و سیدقطب با توجه به روند مبارزه با طاغوت ها و تغییر حاکمیت جاهلی به این نتیجه رسیده بودند که بدون حکومت اصیل اسلامی نمی توان در برابر فساد ایستاد؛خصوصا این که در ممالک اسلامی زمام حکومت ها به دست کسانی است که از حقایق اسلام بی خبرند؛ لذا عالمان باید به این مهم اقدام کنند به همین دلیل خود این دو هم به سیاست و الهیات روی آوردند؛ مودودی و سیدقطب جامعه را به دو دسته تقسیم می کردند: جامعه اسلامی و جامعه جاهلی. ایشان برای رسیدن به جامعه اصیل اسلامی نیاز اساسی را این می دانستند که اسلام حقیقی شناخته شود زیرا مشکل اصلی جوامع اسلامی و عدم قیام در برابر طاغوت ها فاصله گرفتن از اسلام حقیقی است، لذا شروع کردند اصطلاحات کلیدی قرآنی (الله، رب، عبادت، دین) را که به نظر آنها دستخوش تحریف شده بود در کتب خود تبیین و در ادامه مودودی در کتاب مبادی الاسلام و نظام الحیاه الاسلامی و سیدقطب در کتب معالم فی الطریق و المستقبل لهذاالدین طرحی را از اسلام حقیقی با عنوان النظام الشامل الکامل تبیین که نگاهی جامع و شامل به اسلام شود تا تصویری از آن نگاه کامل به اسلام صورت گیرد و مقدمه ای شود تا به آن هدف (مجتمع اسلامی) برسند. به علت این که سیدقطب افکارش متاثر از مودودی می باشد طرح هر دو را در یک مقاله بررسی می کنیم طرحی که از توحید و ایمان به لا اله الا الله شروع می شود به نبوت می رسد به عنوان کسانی که علم به قوانین عالم را می رسانند و عبادات مهم ترین آورده پیامبران که باعث عبودیت انسان ها می شود و همه این ها در شریعت الهی محقق می شود شریعتی که فقه و احکام و حقوق واخلاق و نظامات دینی را در جامعه برقرار می کند و مجتمع اسلامی را می سازد. این طرح در یک جمله توحید نبوت عبادات و شریعت می باشد که ذیل شریعت هم احکام حقوق و نظامات دینی است.
طرح کلی دین ، ابوالاعلی مودودی ، سیدقطب ، جامعه اسلامی ، جامعه جاهلی ، توحید ، نبوت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.