طراحی مدل ارزیابی عوامل موثر در تعالی منابع انسانی با رویکرد پویایی شناسی های سیستم (مورد مطالعه: صنایع کاشی و سرامیک استان یزد)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

صنعت کاشی و سرامیک مانند سایر صنایع و شرکت ها به منظور افزایش رقابت در بازار نیازمند نیروی توانمند انسانی است. لذا، هدف این پژوهش طراحی مدل ارزیابی عوامل موثر در تعالی منابع انسانی با رویکرد پویایی شناسی های سیستم در صنعت کاشی و سرامیک استان یزد می باشد.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع تحلیلی-توصیفی از شاخه پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و پرسنل صنعت کاشی و سرامیک استان یزد می باشند که در ابتدا پنل خبرگان (20-15) نفر انتخاب و با روش مصاحبه نیمه ساختارمند متغیرهای دینامیکی و کلیدی موثر بر مدل شناسایی و ضمن جمع آوری داده های آماری و اطلاعات مالی با استفاده از نظر خبرگان پرسشنامه ای تهیه و با استفاده از تحلیل عاملی مورد سنجش قرار گرفت. سپس با توجه جمعیت پرسنل صنایع کاشی و سرامیک استان یزد (حدود 22000 نفر) و با استفاده از جدول مورگان، پرسشنامه ها میان 373 نفر توزیع شد. در نهایت، داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار ونسیم در سه مرحله شبیه سازی و اعتبارسنجی مدل انجام گردید.

یافته ها

عوامل موثر در تعالی منابع انسانی که از نتایج مدل پیشنهادی از طریق نرم افزار ونسیم بدست آمد شامل عوامل داخل و خارج از سازمانی بود که بر این اساس به تشریح سناریوهایی در راستای ارتقای متغیرهای موثر بر تعالی منابع انسانی پرداخته شد.

نتیجه گیری

تعالی منابع انسانی با این روند برای چند سال آینده نیز به جایگاه واقعی خود نمی رسد مدیران می توانند با افزایش توانایی کارکنان، آینده پژوهی، توجه به صادرات و کاهش نفوذ سرپرست با ارایه ی سیاست هایی مانند کنترل استخدامی ها، بازاریابی قوی و مدرن و سیاست رفع الگوی محدودیت رشد به این مهم دست یابند. همچنین جذب مدیرانی با سبک های رهبری اخلاقی و دارای تجربه‌های اجرایی و آموزشی و پژوهشی مناسب و افزایش تعالی منابع انسانی در صنعت مذکور منجر به افزایش تعهد و وفاداری به سیستم، انگیزش خدمت و در نهایت بهبود عملکرد پرسنل صنایع کاشی و سرامیک می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
295 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p2326676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!