تشخیص ژنومی کوکسیلا بورنتی در نمونه های شیر خام گاو، گوسفند و بز به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز با استفاده از دو نوع پرایمر در استان مازندران: یک مطالعه مقدماتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع کوکسیلا بورنتی در نمونه های شیر گاو، گوسفند و بز به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) در استان مازندران صورت پذیرفت.

مواد و روش ها

از بهار 1397 تا زمستان 1397 در مجموع تعداد 200 نمونه شیر خام گاو، گوسفند و بز به طور تصادفی از استان مازندران جمع آوری شد که با استفاده از روش PCR با استفاده از دو نوع پرایمر مختلف از نظر کوکسیلا بورنتی مورد آزمایش قرار گرفتند.

یافته ها 

در این مطالعه، هدف بررسی میزان شیوع کوکسیلا بورنتی به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز با مقایسه دو نوع پرایمر انجام شد. با استفاده از پرایمر Trans، مجموع تعداد 19 نمونه به ترتیب 17نمونه (52/17درصد) شیرگوسفند و 2 نمونه (70/2 درصد) شیر گاو از نظر آلودگی به کوکسیلا بورنتی مثبت بودند و هیچ یک از نمونه های شیر بز مثبت تشخیص داده نشد. همچنین با استفاده از پرایمر OMP هیچ یک از نمونه ها مثبت تشخیص داده نشد و نتایج نشان داد که پرایمر Trans از توان بیشتری برای تشخیص کوکسیلا بورنتی برخوردار است. میزان شیوع باکتری کوکسیلا بورنتی در فصول پاییز و زمستان از سایر فصول بیشتر بود (05/0P<). بیشترین فراوانی نمونه های مثبت مربوط به شهرستان جویبار با تعداد 8 (67/66 درصد) نمونه و کمترین فراوانی مربوط به شهرستان محمود آباد با تعداد 1 (11/11درصد) نمونه بود. تعداد نمونه های مثبت با پرایمر Trans در واحد سنتی 16 (60/8 درصد) نمونه و در واحد نیمه صنعتی 2 (20درصد) نمونه بود. این درحالی است که در واحدهای صنعتی هیچ نمونه مثبتی یافت نشد. هم چنین تعداد نمونه های مثبت با پرایمر Trans از شیر مخزن، 12 (90/12 درصد) و تعداد 7 (55/6 درصد) نمونه مثبت، به صورت تکی از هر دام بوده است.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که روش Trans-PCR از توان بیشتری برای تشخیص آلودگی به کوکسیلا بورنتی برخوردار است. شیوع کوکسیلا بورنتی در فصول مختلف متفاوت است به طوری که شیوع باکتری کوکسیلا بورنتی در فصول پاییز و زمستان از سایر فصول بیشتر مشاهده شد. جهت کنترل و پیشگیری، انجام مطالعات بیشتر در مورد اپیدمیولوژی و اثرات ناشی از حضور کوکسیلا بورنتی در شیر خام و شیوع تب کیو ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2327945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!